4. Hele organisatie
Natuurlijk is de sturing door de directie belangrijk. Maar betrek niet alleen het management, maar iedereen.
5. Stuurinformatie
Maak risicomanagement een onderdeel van de sturingsmiddelen en stuurinformatie.
6. Incidenten zijn goed
Gebruik incidenten of bijna incidenten om bewustzijn te vergroten. Iedere organisatie maakt fouten, maar er niet van leren is helemaal zonde. Probeer incidenten uit te lichten zodra de organisatie van zijn fouten kan leren.
7. Tone-at-the-top
Zorg ervoor dat het management het juiste voorbeeld geeft. Is de directeur risicobewust, dan zullen de medewerkers automatisch volgen.
8. Risicodoelstellingen
Koppel de risico’s met de doelstellingen. Zorg niet alleen voor verkoop of productie doelstellingen. Maar ook een doelstelling voor het aantal uitvallen, schades, klachten etc.
9. Kracht van de eenvoud
Houd de risicobeschrijvingen en maatregelen kort en duidelijk. Door het eenvoudig te houden begrijpt iedereen binnen de organisatie wat er wordt bedoeld en wat ze moeten doen. Wordt het te complex dan haken er medewerkers af.
10. Maak risico-eigenaren
Gedeelde eigenaarschap is geen eigenaarschap, dus maak één iemand hoofdverantwoordelijk per risico of beheersmaatregel. Is het een complexe organisatie gebruik dan een RACI tabel.
Bron: Riskworld