Verzekeraars worden bijvoorbeeld geraakt door ‘phishing-aanvallen. Met phishing-aanvallen proberen cybercriminelen gegevens van medewerkers te krijgen, om met deze gegevens IT-systemen binnen te dringen. Cybercriminelen zijn hier dagelijks mee bezig. Maar gelukkig kunnen er al snel maatregelen worden genomen. Verzekeraars werken samen tegen cybercrime. Bij gevaar waarschuwen zij elkaar via het Computer Emergency Response Team (i-CERT), hierdoor kunnen er meteen maatregelen worden genomen. Naast phishing zijn cybercriminelen continue bezig met het scannen van websites en applicaties, om zwakke plekken te vinden en zo toegang te krijgen tot belangrijke data. Dit gebeurt overigens bij alle bedrijven, niet alleen bij verzekeraars.
De gevolgen van een cyberaanval bij verzekeraars:
- Bedrijfsvoering ligt stil omdat data en back ups versleuteld zijn
- Klanten krijgen schades niet vergoed
- Er kunnen geen verzekeringen gewijzigd of afgesloten worden
- Reputatieschade
Naast oplichting via phishing zijn er ook andere dingen die kunnen gebeuren:
- False claim bij reisverzekeraar: een verzekerde diende een claim in bij zijn reisverzekeraar, nadat hij op een stedentrip is geweest. Hij beweert dat zijn telefoon tijdens een bezoek aan een café is gestolen, op een zondag. Uit onderzoek blijkt dat het café op zondag en maandag nooit open is, de verzekerde heeft dus gelogen. De claim van € 653 heeft hij niet gekregen en zijn gegevens zijn nu intern geregistreerd.
- Bonnen vervalsen: Bij een woninginbraak is er veel kleding gestolen. De verzekerde toont dit aan met aankoopbonnen en dient een claim van €34.000,- in. Maar de winkel was op de aankoopdatum failliet, hieruit blijkt dat de verzekerde de bonnen zelf heeft gemaakt. De schadeclaim is afgewezen en de verzekerde staat nu in het waarschuwingssysteem.
- Schade aan televisiescherm: Een verzekerde dient een claim in van €437 omdat er op zijn televisiescherm alleen nog maar strepen te zien zijn. De verzekeraar heeft onderzoek gedaan en ontdekte dat de strepen exact overeenkomen met een Youtube video. De verzekerde is door zijn leugen opgenomen in het waarschuwingssysteem en moet de onderzoekskosten betalen.
Met welke verzekeringen wordt het meest gefraudeerd?
- Autoverzekering
- Inboedel- en opstalverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Pakketpolis (combiverzekeringen)
- Reisverzekering
Verzekeringsfraude signaleren
Zoals we eerder schreven is er een groei van bewezen verzekeringsfraudes. Hoe komt dit? Verzekeraars werken samen, en daarnaast worden er systemen gebruikt die fraudesignalen opsporen. Verzekeraars gebruiken deze signalen bij de afweging of ze een nader onderzoek gaan starten. In 2018 waren er 44.810 mogelijke fraudesignalen, in 2019 waren dat er 51.839. Als er echt sprake is van fraude neemt de verzekeraar maatregelen. Voor de meeste fraudeplegers gaat het om maatregelen binnen het verzekeringsbedrijf. Bijvoorbeeld dat de aanvrager een verzekering niet krijgt. Bij één op de vijf fraudezaken wordt de fraudeur opgenomen in het waarschuwingssysteem. Ook kan het zijn dat de fraudeur de onderzoekskosten moet betalen, zoals in een van de voorbeelden hierboven.
Als er sprake is geweest van verzekeringsfraude en andere verzekeringscriminaliteit, is het belangrijk om de interne kwetsbaarheden van de verzekeringsmaatschappij helder te hebben. Verder is het ook belangrijk om meer fraude-en cybercrime waarschuwingen te delen. Bijvoorbeeld het delen van voorbeelden, dit kan helpen om fraude sneller te herkennen of te weten waar men op moet letten.
Kan jij een voorbeeld of risico van verzekeringsfraude noemen? Laat een reactie achter.
Bron: Verzekeraars.nl, (foto)Unsplash