Steeds meer mensen worden via Whatsapp opgelicht, en dat gaat vaak om grote bedragen. In 2019 zijn alle slachtoffers in totaal voor 1.056.805 opgelicht. NU.nl heeft deze cijfers opgevraagd bij de Fraudehelpdesk.
Hoeveel meldingen van Whatsapp-fraude in Nederland?
Waar er in 2018 655 meldingen werden gedaan van Whatsapp-fraude is dit aantal flink gestegen in 2019. Het gaat om maar liefst 2.663 meldingen in 2019, waarvan er 353 mensen echt zijn opgelicht.
Whatsapp-fraude herkennen
Meestal doet de oplichter zich voor als een bekende. Bijvoorbeeld een familielid of een goede vriend. Een moeder kan een appje krijgen van haar ‘dochter’ die een rekening niet kan betalen, met de vraag om geld voor te schieten. Het appje komt dus niet van haar dochter, maar van een oplichter.
Helaas heeft niet iedereen in de gaten dat het een oplichter is. Oplichters gaan heel slim te werk om het zo echt mogelijk te laten lijken. Eerst leggen ze uit dat ze een nieuw telefoonnummer hebben. Een profielfoto en schrijfstijl van de persoon halen ze van social media.
De oplichter zet er vaak druk achter en appt dat de rekening snel moet worden betaald. Ouders willen hun kinderen helpen, ze zijn dus heel vatbaar voor Whatsapp oplichters.
Oplichters hacken voicemail van slachtoffers
Er zijn oplichters die verder gaan dan zich voordoen als een bekende die een nieuw telefoonnummer heeft. Ze kunnen nu ook Whatsapp accounts overnemen. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? Door het hacken van voicemails. Oplichters hebben een verificatiecode nodig om in iemands Whatsapp account te komen. Maar de code wordt via een sms naar het nummer van het Whatsapp account gestuurd.
Als activeren via sms niet lukt kunnen mensen ook gebeld worden, bij niet opnemen wordt de code in de voicemail achtergelaten. Hier maken oplichters gebruik van. Zij kunnen vanaf hun telefoon de voicemailbox van slachtoffers hacken als mensen een makkelijk te raden pincode hebben.
Whatsapp-fraude voorkomen
Vertrouw appjes met geldverzoeken nooit:
- Vraag of de ‘familielid’ of ‘vriend’ wil bellen om het te bespreken. Zo kan herkend worden of het zijn/haar stem is. Vraag om een gesproken bericht of video als de persoon niet in staat is om te bellen. Maar wees hier ook alert, stel bijvoorbeeld eerst een persoonlijke vraag.
- Controleer of het rekeningnummer ook echt van de familielid of vriend is.
- Stel een persoonlijke vraag die alleen de bekende weet. Wordt de vraag ontweken? Dan kan het een oplichter zijn.
Bron: NU.nl, NOS.nl, Slachtofferhulp.nl, (foto) Unsplash