Weet je dat 90% van ons voedsel en onze gebruiksgoederen per schip over de zee wordt aangevoerd? En weet je dan ook dat de gezamenlijke roetuitstoot van zeventien van de grootste containerschepen net zo groot is als die van alle auto’s op aarde?
Waarom is scheepvaart zo vervuilend?
De zeescheepvaart is wereldwijd verantwoordelijk voor drie procent van de klimaatverandering. Op de wereldzeeën verstoken tienduizenden zeeschepen de smerigste brandstof die er denkbaar is. De zware stookolie is goedkoop (bunkerolie), maar slecht voor het zeemilieu. De meeste zeeschepen varen op routes die binnen 400 kilometer van kustlijnen liggen. De uitstoot heeft dus direct effect op het vasteland. Volgens wetenschappelijke studies overlijden er ieder jaar wereldwijd 60.000 mensen door de uitstoot van de zeescheepvaart. In Europa alleen gaat het al om 27.000 vermijdbare doden. Bunkerolie is relatief goedkoop en schonere brandstof voor de scheepvaart is te duur.
Sea Blind
De Nederlandse klimaatjournalist Bernice Notenboom maakt zich zorgen over de effecten van de zeescheepvaart. “De scheepvaartsector kent weinig regelgeving als het gaat om effecten op het milieu. De zeescheepvaart is gesloten en weinig transparant.” Tijdens haar Noordpoolexpeditie in 2014ontdekte ze de forse klimaateffecten van de scheepvaart. Ze maakte er een film over: Sea Blind. Uit de scheepsschoorstenen komen zwavel en CO2, maar ook fijnstof in de vorm van roet. Één cruiseschip stoot per jaar evenveel roet uit als 1 miljoen auto’s! Uit onderzoek van het CBS blijkt dat bijna de helft van alle uitstoot van stikstofdioxide werd veroorzaakt door zeevaart. Voor fijnstof bedraagt dit aandeel 40% en bij koolstofdioxide 13%.
Bekijk hier een interview van RTV Rijnmond met Bernice Notenboom. Notenboom wil met haar documentaire mensen bewust te maken van de vervuilende schepen en de scheepvaart een stuk schoner maken.
Handhaving
Grote containervervoerders hebben overheden opgeroepen om op de Noordzee beter te controleren. Maar welke overheid moet dat gaan doen? Het land van vertrek of het land van aankomst? De vlagstaat van het schip of het land van herkomst van de scheepseigenaar? De Nederlandse scheepvaartinspectie is bezig met het opleiden van nieuwe inspecteurs en wil volgend jaar tien procent van de schepen controleren die ons land aandoen. De inspectie wil verzenders van ladingen (zoals Ikea) overhalen goederen alleen te laten vervoeren met rederijen die milieuvriendelijk opereren. Bedrijven die maatschappelijk willen handelen, kunnen niet ‘in zee gaan’ met vervuilende reders.
Meer lezen over Sea Blind, kijk dan op de site van Sea Blind.
Bron: Riskworld, Bernice Notenboom, De kleur van geld, Trouw