Ieder onderdeel van de CER driehoek is weer een discipline op zich. Onderstaand een korte toelichting met een paar voorbeelden van andere modellen binnen het onderdeel.
Commercie
Een organisatie valt of staat bij verkopen. Zonder verkoop geen organisatie. Om dit onderdeel te optimaliseren zijn er honderden modellen, een paar bekende modellen binnen het vakgebied Commercie en Marketing:
- Treacy & Wiersema (Operational Excellence, Product Leadership of Customer Intimacy)
- Salesfunnel (Suspects, Prospects, Leads, Customers)
- Marketing model AIDA (Attention, Interest, Desire and Action)
- De marketingmix met 4 t/m 7 P’s (Product, Plaats, Promotie, Personeel, etc)
Efficiency
Met minder handelingen meer of beter werk verrichten. Zeker met de prijsdruk in veel sectoren is het belangrijk om het proces waarin de dienst of het product worden geleverd, efficiënt in te richten. Om dit onderdeel te optimaliseren zijn er veel modellen beschikbaar, een paar bekende modellen zijn:
- Lean Six Sigma (Kwaliteit, Snelheid, Procesflow en Variatie & Defecten optimaliseren gebaseerd op data en feiten)
- Waardeketen van Porter (in kaart brengen van primaire en ondersteunende activiteiten)
Risicomanagement
Risico’s die te groot zijn om op te kunnen vangen moeten worden gemanaged. Onder risicomanagement wordt ook Compliance verstaan, het voldoen aan wet- & regelgeving. Om risico’s in kaart te brengen, te minimaliseren en te monitoren komen er steeds meer modellen bij. Onderstaand een paar bekende modellen binnen het vakgebied risicomanagement:
- COSO (Risicomanagement cubus verdeelt over componenten, objectives en entities)
- ISO31000 (Standardisatie van het risicomanagement proces)
- Risicomanagement Cycle (gebaseerd op de PDCA-cyclus met de fases: Plan, Riskanalyse, Riskappetite, Beheersing, Actie, Rapportage)
- BowTie (risico-inventarisatie van bron tot gevolg)
CER in balans brengen
Afhankelijk van de organisatie en de fase waarin de organisatie zich bevindt kan de balans er anders uitzien. Door bijvoorbeeld nieuwe wet- en regelgeving kan het een bewuste keuze zijn om tijdelijk extra aandacht te besteden aan de R (risico en regelgeving), om vervolgens de boel op orde te krijgen en daarna weer focus te hebben voor Efficiënt werken of de Commerciële resultaten.
Een ander voorbeeld hierin is de levensfase van de organisatie. Is het een jonge organisatie in een beperkt gereguleerde sector dan kan de focus liggen op Commercie en Efficiency en komt de R pas meer aan bod na verdere groei.
Kortom, de CER driehoek is een eenvoudig maar krachtig model voor het in balans brengen van de componenten Commercie, Efficiency en Risico.
Bron: CER Training (2015), Serious Businessgame voor Commercie, Efficieny & Risicomanagement, R.H.A. van Asch. www.certraining.nl