*Advertorial*
Worden er geen arbo-incidenten of gevaarlijke situaties gemeld, maar moet je wel regelmatig de verbanddoos aanvullen? Dan is de kans groot dat je collega’s alleen de grote incidenten melden en de kleinere ongelukjes voor lief nemen. Waarom is de meldingsbereidheid zo laag? En wat kan je hier aan doen? We geven in deze blog vijf mogelijke redenen waarom je collega’s geen arbo-incidenten melden en geven tips hoe je dit op kan lossen.
1. Klein letsel ‘hoort erbij’ op de werkvloer
Vaak ziet het personeel blaren, snijwonden en ander klein letsel als iets wat er bij hoort - ‘risico van het vak’ - en niet zozeer als een potentieel gevaarlijke situatie. Maar ook dergelijk klein letsel kan vervelend zijn of zelfs op een ander moment leiden tot gevaarlijke situaties of ernstiger letsel. Bijvoorbeeld wanneer je materialen uit je handen laat vallen vanwege je pijnlijke blaren, of wanneer je je snijdt aan iets scherps en het gehecht moet worden in plaats van enkel een pleister plakken. Daarom is het belangrijk dat ook dergelijk klein letsel gemeld wordt. Ook al ‘hoort het er bij’, als het niet gemeld wordt kan er ook geen actie ondernomen worden om het letsel of risico daarop te verkleinen.
2. Het nut van incidenten melden is onduidelijk
Als niet duidelijk is wat er met jouw melding gebeurt zullen collega’s weinig geneigd zijn incidenten te melden. Want waarom zou je die moeite nemen als je er vervolgens niks meer van hoort of geen resultaten ziet? Door terugkoppeling aan de melder standaard mee te nemen in de behandeling van een incident geef je aan dat je het waardeert dat er gemeld wordt en kan je vertellen wat vervolgstappen zijn. Dit schept meer duidelijkheid voor de melder en kan stimuleren om meer meldingen in te dienen. Tip: deel periodiek en organisatiebreed welke meldingen er binnen zijn gekomen en hoe deze zijn afgehandeld.
3. ‘Eigen schuld, dikke bult’
Medewerkers leggen vaak de schuld bij zichzelf neer als zij zichzelf bezeren tijdens het werk. Glij je uit op de trap? “Ik had beter op moeten letten”. Hetzelfde bij het struikelen over een losliggende kabel of een andere situatie waarbij je jezelf kan bezeren. Als je zelf maar beter oplet, overkomt je niks. Eigen schuld, dikke bult. Ze vinden het vaak ook een beetje gênant en zullen minder snel geneigd zijn deze incidenten te melden.
Maar zodra je aan ze vraagt “wat als jouw collega dit overkomt?” begint het kwartje te vallen. Dat ze zichzelf zeer doen vinden ze niet zo storend, maar dat hun collega’s zich zouden kunnen bezeren vinden ze wel erg. Dan pas zien ze ook in dat iets daadwerkelijk een potentieel gevaarlijke situatie was, en dat die het waard is om te melden.
4. Hoge tijdsdruk en deadlines
De werkdruk in de bouw en industrie is hoog – je hebt continu te maken met naderende deadlines en planningen die gehaald moeten worden. Dan is er weinig tijd om ieder klein incident of potentieel gevaarlijke situatie te melden, zeker als meldformulieren niet makkelijk te vinden of in te vullen zijn.
Met een online meldformulier via een app of QR-code kunnen medewerkers op ieder moment en overal meldingen indienen. Als je dan ook nog zorgt dat dit formulier alleen de hoognodige informatie vraagt en geen overbodige vragen stelt kun je de drempel om te melden al flink verlagen.
5. Geen veilige cultuur om incidenten te melden
Zeker als het om incidenten op de werkvloer gaat, is veiligheid en vertrouwen cruciaal. Medewerkers moeten er op kunnen vertrouwen dat zij en hun collega’s er niet op afgerekend worden dat er een incident heeft plaatsgevonden. En niet alleen een afrekening door management, maar ook door de directe collega’s. Sommigen kunnen het melden van incidenten en gevaarlijke situaties als verraad zien, wat de sociale cohesie geen goed doet. Als er een cultuur van angst, afrekening en ‘snitchen’ heerst zullen je collega’s weinig geneigd zijn om incidenten te melden.
Werk aan een open cultuur
Een hoop van bovenstaande redenen waarom arbo-ongevallen en (bijna) incidenten niet gemeld worden heeft te maken met de cultuur die heerst op de werkvloer. Bij de Kader Group, waar Smile onderdeel van is, zijn verschillende experts aanwezig die jouw organisatie kunnen helpen met het stapsgewijs bouwen aan een nieuwe, veilige cultuur. Zodat medewerkers het vertrouwen hebben dat er op een goede manier met hun melding om wordt gegaan en het nut van melden inzien.
Laagdrempelig formulier verhoogt meldingsbereidheid
Daarnaast kan een online systeem voor incidentregistratie helpen de drempel te verlagen om arbo-ongevallen en gevaarlijke situaties te melden. Door het meldformulier voor incidenten op diverse plekken bereikbaar te maken, bijvoorbeeld met een app op de telefoon of een QR code die je met je telefoon of tablet kan scannen, heeft de werkvloer het formulier al snel bij de hand. Als je vervolgens ook zorgt dat er niet té veel (onnodige) informatie wordt gevraagd, kunnen medewerkers ook in korte tijd de melding indienen. Dat scheelt een hoop tijd en maakt het makkelijker voor de melder. Ook omdat zij direct een foto van de situatie mee kunnen sturen.
Ontdek hoe Smile jouw organisatie kan helpen met online software voor het registreren van arbo-ongevallen en gevaarlijke situaties.
Dit artikel is een advertorial in samenwerking met Smile.
Foto via Unsplash.