Drie soorten werk
Dé producten die waarde toevoegen in deze markt, zijn producten die appelleren aan intrinsiek menselijke kwaliteiten zoals nieuwsgierigheid, verbeelding, creativiteit en emotionele en sociale intelligentie. Er zijn drie soorten werk die hierin uitblinken, en die steeds prominenter zullen worden.
Allereerst komt er steeds meer werk voor makers, mensen die oog hebben voor de behoeftes van individuen, daarop anticiperen en creatief maatwerk ontwerpen en leveren. Dit zie je al in de opkomst van ambachtelijk bier bijvoorbeeld, en chocola. Deze aandacht voor ambacht maakt het mogelijk voor mensen om hun werk te maken van hobby’s zoals houtbewerking en breien, en door deze producten een veel persoonlijkere en langdurende band te krijgen met klanten.
Daarnaast groeit de branche die ervaringen biedt aan klanten, vooral de niche-ervaringen. Hier komt meer vraag naar doordat mensen minder zoeken naar bezit en liever investeren in betekenisvolle ervaringen en herinneringen. Dit kunnen tours door bijzondere tuinen zijn maar ook interactieve bijeenkomsten waar mensen hun kennis delen en elkaar inspireren, bijvoorbeeld die bierbrouwers en houtbewerkers.
Naarmate in onze basisbehoeftes – eten, drinken, dak boven ons hoofd – wordt voorzien, kijken we verder naar onze andere verlangens, die weer nieuwe problemen kunnen opwerpen. Soms hebben we daarbij hulp nodig. Zo zie je steeds meer wellnesscoaches die ons helpen met onze privé/werkbalans en ons psychisch en lichamelijk welzijn. Er wordt verwacht dat er ook op andere gebieden steeds meer coaches zullen opstaan – gebieden als daten en relaties, reizen, uitgaan, financiën, levenslang leren. Daarin biedt de automatisering een kans voor mensen om meer uit zichzelf te halen, privé en op werk.
Bron: MT, (foto) Unsplash