Slimme brillen en privacy
Hoewel de brillen dus voordelen bieden en het leven makkelijker kunnen maken, zitten er ook privacyrisico’s aan verbonden. De Ierse privacywaakhond Data Protection Commission (DPC) kaartte recentelijk zorgen aan over de nieuwe Ray-Ban Stories, een slimme bril die voortkomt uit een samenwerking van Facebook en Ray-Ban. Deze zorgen gaan met name over de onduidelijkheid voor de buitenwereld over wanneer er foto’s of video’s worden gemaakt met de bril. Wanneer er een video wordt gemaakt met een mobiele telefoon, dan valt dit vaak op door de houding waarin de telefoon wordt vastgehouden. Met smart glasses is het niet vast te stellen of iemand zijn agenda aan het bekijken is of een video aan het opnemen is.
Verschillende critici vragen zich daarom af in hoeverre de smart glasses een negatieve invloed zullen hebben op de vrijheid van gedrag. Zullen burgers zich anders gedragen, omdat er altijd de mogelijkheid is dat ze worden gefilmd? In hoeverre zullen zij zich beperkt voelen? Wat is de invloed op veiligheidsgevoelens?
Daarnaast zijn er andere manieren waarop smart glasses kunnen resulteren in privacyschending. De slimme brillen kunnen bijvoorbeeld registreren welke producten, advertenties, billboards et cetera jouw aandacht trekken en vervolgens handig gebruik maken van deze data. Uiteraard mag deze data niet zomaar ingezet of doorverkocht worden, maar veel gebruikers geven onbewust toestemming daarvoor wanneer zij akkoord gaan met de algemene voorwaarden en privacyverklaring.
Met toestemming kan deze data enorm nuttig en kostbaar zijn. Zo kan de data verkocht worden aan zorgverzekeringen. De zorgverzekering weet dan hoe actief iemand is, welke producten iemand consumeert en wat het alcohol- en rookgedrag van een individu is. Op basis daarvan kan een premie opeens behoorlijk anders uitvallen dan zonder het gebruik van de data. Bovendien zijn adverteerders enorm geïnteresseerd in de data. Zij kunnen de kennis over waar jouw oog wel en niet op valt immers goed gebruiken om producten aan te prijzen en op die manier geld te verdienen. Die kennis is extra waardevol in combinatie met andere verzamelde data over een individu, zoals zoektermen op Google.
Als gebruiker van de slimme bril is het dus belangrijk je voldoende te verdiepen in de privacy-aspecten en de algemene voorwaarden en privacyverklaring zorgvuldig door te lezen – hoe lang deze ook zijn.
Bronnen:
- NU.nl over zorgen van Ierse privacywaakhond
- RTL Nieuws over het gebruik van slimme brillen door artsen
- VPNgids over privacyrisico's van smart glasses
- Foto via Unsplash