Social media en identiteit
Er is een groep die zijn/haar informatie zoveel mogelijk offline houdt en alleen de noodzakelijke platformen gebruikt, denk aan Whatsapp en LinkedIn. LinkedIn is voor veel mensen namelijk belangrijk in verband met hun carrière.
Met social media geven we onze identiteit weer. Kijk maar naar Facebook. Op basis van een Facebookprofiel kunnen we een identiteit schets van iemand maken. Een va de redenen dat er mensen zijn die geen Facebook gebruiken is dan ook omdat ze niet willen dat hun identiteit online staat. Neem eens een Facebook profiel van een vriend. Is het op basis van de informatie op het profiel een persoonlijkheidsschets te maken? Waarschijnlijk wel.
Risico's van social media in het dagelijks leven
- Cyberpesten: Met online pesten is de drempel voor de pester lager omdat hij/zij zich achter het internet ‘verschuilt.’ En het kan ook anoniem, dit geeft de pester nog meer macht. Vaak kan iedereen het ook zien, bijvoorbeeld wanneer iemand een gemene reactie plaatst bij een foto. Cyberpesten komt veel voor bij jongeren, maar het kan ook bij volwassenen gebeuren.
- Identiteitsfraude: Een hacker doet zich voor als een ander persoon om zo bijvoorbeeld aan geld te komen.
- Conflicten met werk: Er zijn situaties geweest waarin mensen via Twitter negatieve dingen schreven over hun werk. Als de werkgever dit ontdekt kan het tot ontslag leiden.
Risico’s van social media voor bedrijven
- Reputatieschade: Berichten die door het publiek positief worden ontvangen zijn goed voor het imago. Andersom geldt dit ook. Denk goed na over wat er online gezet wordt, één verkeerd bericht kan al reputatieschade veroorzaken. Negatief nieuws verspreidt zich snel, nieuwssites pikken dit op en delen het waardoor de schade alleen maar groter wordt.
- Vertrouwelijke informatie verliezen: Het is mogelijk dat een medewerker per ongeluk vertrouwelijke bedrijfsinformatie deelt. Dit kan trouwens ook opzettelijk gebeuren. De kans dat iemand informatie lekt is groter bij bedrijven waar meerdere mensen toegang hebben tot het bedrijfsaccount.
- Bedrijfsinformatie kan gestolen worden: Ondanks het feit dat veel sociale netwerken goed zijn beveiligd kan het voorkomen dat iemand het account hackt en vertrouwelijke informatie in handen krijgt. Er zitten dus ook IT-beveiligingsrisico's aan social media verbonden.
Om social media risico's voor bedrijven te beperken is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken en te zorgen dat iedereen zicht aan die afspraken houdt.
Social media heeft zakelijk en privé nog meer risico's dan in dit artikel aan bod zijn gekomen. Wat voor risico's zien jullie nog meer? Laat hieronder een reactie achter.
Bron: Brightanswers.nl, (foto) Unsplash