Lokale concurrentie
Het is geen eenvoudige klus om een buitenlandse klant te overtuigen om uw product te vertrouwen wanneer er een vergelijkbaar product van een lokaal merk beschikbaar is. Kleine tot middelgrote bedrijven kunnen het zeer moeilijk vinden om vaste voet aan de grond te krijgen. Verder hebben lokale bedrijven een voorsprong omdat zij over het algemeen betere toegang hebben tot marktinformatie en zakelijke kansen gezien hun sociale en zakelijke relaties.
Wetgeving en boekhouding
Uitbreiding naar een nieuwe markt betekent het aannemen van een nieuwe reeks beleidslijnen en regels. Een risico bij een internationale uitbreiding is dat je moet voldoen aan de nieuwe wetgeving en de regelgeving met betrekking tot de boekhouding. Om ervoor te zorgen dat jouw financiën allemaal voldoen aan de eisen, is het verstandig om de boekhouding uit te besteden aan een lokaal bedrijf die de markt kent.
Het navigeren door buitenlandse wet- en regelgeving kan voor een grote uitdaging zorgen. Van belastingen tot arbeidswetgeving, de regelgeving is per land verschillend. Zelfs met hulp van advocaten kan het lastig zijn om je bedrijfsmodellen aan te passen aan de voorwaarden van andere landen, verdiep je daarom goed in de risico’s en de mogelijkheden.
Valuta
Wanneer je jouw bedrijf in een nieuw land opzet, is de kans groot dat je in de lokale valuta wordt betaald in plaats van in jouw eigen valuta. Het risico in deze situatie is dat de valuta fluctueert en daalt voordat je betaald wordt. Dit kan een probleem zijn wanneer je in de beginfase nog afhankelijk bent van lage winstmarges. Al bestaat de kans natuurlijk ook dat je meer geld kan overhouden, als de valuta stijgt voordat je wordt betaald.
Om dit risico weg te halen zou je ervoor kunnen kiezen om je klanten in jouw eigen valuta te laten betalen. In dit geval dekt de klant uw risico. Een tweede oplossing zou zijn om een clausule in uw contracten op te nemen die rekening houdt met prijsstijgingen, mocht de valuta dalen voordat de klant de rekening heeft betaald.
Bronnen:
- Afbeelding via Pexels.
- Afbeelding via Pixabay.
- Annick van Gramberen voor Graydon over risico's bij internationaal ondernemen
- Dominic Lill voor Talk Business over internationale uitbreiding
- Rabobank over betalingen in het buitenland
- Will Elton voor Zedal over risico's bij internationaal ondernemen