In dit artikel worden bevindingen en aanbevelingen uit een handreiking voor risicomanagers in de zorgsector belicht. Tegenwoordig hebben sectorale en maatschappelijke ontwikkelingen een steeds grotere impact op de continuïteit, geloofwaardigheid en het bestaansrecht van zorgorganisaties. De risico’s die hieruit voortkomen zijn niet alleen een bedreiging voor de zorg in het algemeen, maar ook voor de doelstellingen van zorginstellingen: kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Hierdoor is het van waarde om het denken en handelen in kansen en risico’s goed te verankeren in uw bedrijfsvoering en besluitvormingsprocessen. Met andere woorden, het integreren van risicomanagement in de organisatie. Niet alleen op de werkvloer, maar juist ook op strategisch niveau. Denkt u hierbij aan financiële risico’s, het personeelstekort en de klimaatverandering.
Medewerkers van zorginstellingen hebben iedere dag te maken met risico’s. In de verschillende sectoren; de jeugdzorg, gehandicaptenzorg, verpleeg- verzorgingshuizen, thuiszorg (VVT) en ziekenhuiszorg worden dagelijks keuzes gemaakt om het leven van cliënten zo veel mogelijk waarde te geven. Zorgmedewerkers maken daarmee iedere dag afwegingen tussen kansen en risico’s.
Het vakgebied van risicomanagement blijft zich ontwikkelen in verschillende sectoren en is steeds meer verankerd in wet- en regelgeving en richtlijnen. Er zijn drie ontwikkelfasen die volgens de onderzoekers voor deze handreiking elkaar vaak, maar niet altijd, opvolgen. In onderstaande tabel zijn de fasen kort toegelicht.
Ontwikkeling |
Wat gebeurt er in de organisatie? |
Wat is in essentie het resultaat? |
Begrip “…hoe staat centraal…” |
Mensen maken kennis met risicomanagement. Vaak is de aanleiding dat een externe toezichthouder in de sector nadrukkelijk vraagt om de implementatie van risicomanagement. In de organisatie wordt dan de vraag gesteld: hoe moeten we dat dan doen? Er worden methodes en technieken ingevoerd om risico’s te inventariseren en beheersmaatregelen te beschrijven, met het toezichtskader als inspiratie. |
Het ‘hoe’ van risicomanagement staat centraal. In de praktijk ligt de focus vooral op het meetbaar maken van risico’s, langs het veelgebruikte begrippenpaar ‘kans en impact’. Risico’s worden op zichzelf beoordeeld. Vaak ontstaat daarmee een focus op de risico’s die – door een hoge score – numeriek het meest in het oog springen. Het doel is voldoen aan de vereisten van de toezichthouder (conformance). |
Bedoeling “…wat staat centraal…” |
Activiteiten worden gemandateerd en gedelegeerd aan verschillende rollen. Vanuit de risicomanagementfunctie worden de verschillende rollen gefaciliteerd met instructies om eigenaarschap te realiseren. Hierdoor wordt al duidelijker wat risicomanagement concreet inhoudt voor de organisatie en wat de bedoeling ervan is. |
Het ‘wat’ van risicomanagement staat centraal omdat eigenaarschap en afstemming tussen verschillende functionarissen zijn ingebed. Hiermee wordt de aantoonbaarheid van risicomanagement gerealiseerd. Risicomanagement moet bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie (performance). |
Betekenis “…waarom staat centraal…” |
Er wordt een expliciete risicohouding, risicobereidheid en risicotolerantie uitgewerkt (tezamen met de risico’s en beheersing van het risicoprofiel) waarmee duidelijker wordt hoe de organisatie rendement en risico tegen elkaar afweegt en prioriteert. Ook is er expliciete aandacht voor de doorwerking van het risicoprofiel in gevoel, gedrag en gevolg (risicorendementscultuur en soft controls). |
Het ‘waarom’ van risicomanagement wordt centraal gesteld door risicomanagement in samenhang te brengen met de legitimiteit van de organisatie. Het risicobewustzijn in de gehele organisatie neemt toe. Dit gebeurt door in de besturing en bedrijfsvoering het risicoprofiel en de risicorendementscultuur (menskant) centraal te stellen. Ook is er meer aandacht voor risicomanagement in relatie tot de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de organisatie (socialformance). |
De zorgcontext en maatschappelijke vraagstukken om ons heen blijven veranderen. Het volgende onderdeel van dit artikel is een verkorte versie van een handreiking voor risicomanagers en andere risico-gerelateerde functies in de zorgsector, bedoeld ter inspiratie voor het integreren van thematisch risicomanagement.
Maatschappelijke thema’s geven een krachtig voorbeeld van de manier waarop externe omstandigheden grote impact hebben op de continuïteit en geloofwaardigheid, ofwel het bestaansrecht van uw organisatie. Het zijn grote thema’s die vragen om een eigen, afgestemde aanpak waar de hele organisatie bij betrokken dient te worden. Daardoor passen ze vaak niet in één keer in het bestaande raamwerk voor risicomanagement van uw organisatie.
Met het inrichten van thematisch risicomanagement creëert u begrip en bewustzijn voor een bepaald thema. Om een thematische risicomanagementcyclus in te richten is het van belang om inzicht te hebben in de interne en externe ontwikkelingen die uw organisatie beïnvloeden. Bedenk en benoem welke thematische risico’s relevant zijn voor uw organisatie en wat het risicoprofiel is van de organisatie met betrekking tot deze scenario’s. Vervolgens kunt u bespreken in welke mate de organisatie risico’s onderkent op basis van de vastgestelde relevante thematische scenario’s. Het beoordelen van de mate van relevantie en materialiteit van de besproken risico’s helpt om een goed beeld te krijgen van de relevantiewaarde van het thema voor uw organisatie. De risico’s die niet binnen uw risicoprofiel passen, kunt u vervolgens beheersen door mitigerende maatregelen in te zetten.
Iedere dag wordt u geconfronteerd met bestuurlijke vraagstukken waarbij u verschillende keuzes en mogelijke uitkomsten tegen elkaar moet afwegen. Aan de hand van een aantal relevante ontwikkelingen binnen de gezondheidszorg hebben wij enkele veel voorkomende vraagstukken vertaald naar zeven bestuurlijke dilemma’s. Enkele voorbeelden:
Zo schetst de volledige handreiking een zevental dilemma’s. Deze dilemma’s raken vroeg of laat het bestaansrecht van uw zorgorganisatie en zijn concrete voorbeelden van de manier waarop bewuste afwegingen tussen risico en rendement uw bestuurlijke besluitvorming, uw bedrijfsvoering en uw zorgprocessen kunnen versterken.
Risicomanagement hangt af van hoe dit door iedereen in een organisatie wordt doorleefd en toegepast. Zo kan het bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Risicomanagement kan van grote betekenis zijn voor de organisatie, mits het op de juiste manier wordt ingezet.
Relevantie boven volledigheid: heeft u voldoende focus op wat echt belangrijk is?
Waardedenken boven controldenken: hoe voegt risicomanagement waarde toe aan uw organisatie?
Risicomanagement is niet eendimensionaal: hoe laat u risicomanagement aansluiten op wat u al doet?
Samengevat zijn er zeven stappen in het realiseren van betekenisvol risicomanagement:
Wilt u na het lezen van deze managementsamenvatting meer verdieping op het onderwerp? Vraag dan hier de volledige handreiking aan.
Bron: Foto van Freepik© Copyright 2014 - 2025 Riskworld | Alle rechten voorbehouden | Privacy en veiligheid | Cookies | Disclaimer | Sitemap