Recent datalek
Een databedrijf heeft gebruikersgegevens van miljoenen Facebook-gebruikers verzameld en gebruikt voor politieke reclame, onder andere bij de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016. Wat weten we tot nu toe? Bij het lek zijn in 2015 de gegevens van 50 miljoen Facebook-gebruikers bemachtigd. De gebruikersdataset werd bemachtigd via de Facebook-app thisisyourdigitallife. Deze app liet honderdduizenden gebruikers tegen betaling een persoonlijkheidstest uitvoeren, met als voorwaarde dat de resultaten voor academisch onderzoek gebruikt mochten worden. In de achtergrond haalde de quiz ook gegevens uit de Facebook-profielen van deelnemers. Daarbij liep de app ook de vriendenlijsten van slachtoffers langs, waardoor er tientallen miljoenen dataprofielen van Facebook-gebruikers samengesteld konden worden. De Facebook-dataset werd verzameld door Cambridge Analytica, de Amerikaanse tak van het Britse Strategic Communication Laboratories (SCL). Dit bedrijf zegt zich te specialiseren in gedragsonderzoek en strategische communicatie. Het project zou zijn geleid door Steve Bannon, die deel was van de raad van bestuur. Bannon was toen ook hoofdredacteur van de conservatieve website Breitbart en hielp bij de verkiezingscampagne van Donald Trump. Later werd Bannon chef strategie in het Witte Huis, een positie die hij in 2017 verliet. Cambridge Analytica werd ingehuurd voor politieke reclamecampagnes. Zo zou het bedrijf hebben geholpen bij de verkiezingscampagne van Donald Trump, waarbij de verzamelde dataset vermoedelijk werd gebruikt om gerichte, politieke reclame te tonen aan internetters.
Met de gebruikersdata werden psychologische profielen van Facebook-gebruikers samengesteld. Hierdoor werden tijdens de Trump-verkiezingscampagnes gerichte advertenties verspreid die effectief zouden zijn bij bepaalde soorten personen. Daarnaast zouden de gestolen data zijn ingezet bij een campagne van de Britse partij UKIP van Nigel Farage, om Britten bij het referendum aan te sporen om voor een Brexit te kiezen. De Britse overheid is een onderzoek begonnen naar het bedrijf.
Wat kan je zelf doen?
Als je het bovenstaande hebt gelezen, vraag je je misschien af hoe je de nieuwsgierigheid van Facebook kunt ontlopen. Het iets ontmoedigende antwoord: dat lukt je nauwelijks. De enige oplossing is om geen Facebook-account te hebben of om voor alle diensten die je gebruikt (zoals klantenkaarten) een nepidentiteit te gebruiken, al zul je dan ook vaak tegen problemen aanlopen omdat bedrijven vereisen dat je een echte naam en een woonadres hebt. Het kan al veel helpen om een speciaal e-mailadres te gebruiken voor alle diensten waar je je voor inschrijft en die je soms noodgedwongen moet gebruiken.
Bron: iCulture, NU.nl, (foto) Pexels
(het emailadres is overigens niet echt - op jullie advies :)