- Hoe ernstig de fouten zijn (‘Severity’)
- 1-4: Kleine verstoring waar weinig nabewerking nodig is en kleine aanpassingen voldoende zijn.
- 5-6: Lichte verstoring waar nabewerking nodig is en flinke aanpassingen vereist zijn.
- 7-8: Grote verstoring waar veel nabewerking nodig is en grote aanpassingen vereist zijn.
- 9-10: Extreme verstoring waar regelgeving en veiligheid punten van zorg zijn.
- Hoe vaak de fouten voorkomen (‘Frequency of occurence’)
- 1. Voorkomen door product-/ procesontwerp; foutbesteding
- 2. Vrijwel zeker wordt de fout tijdig opgemerkt
- 3. Hoogstwaarschijnlijk wordt de fout opgemerkt
- 4. Waarschijnlijk wordt de fout opgemerkt
- 5. Gematigde kans dat de fout wordt opgemerkt
- 6. Kleine kans op foutdetectie
- 7. Zeer kleine kans op foutdetectie
- 8. Geringe kans op foutdetectie
- 9. Zeer geringe kans op foutdetectie
- 10. Geen kans op foutdetectie
- De kans dat de fout wordt opgemerkt (‘Likelihood of detection’)
- 1-2: Uiterst hoog. Fouten zijn bijna altijd te detecteren
- 3-4: Hoog
- 5-6: Gemiddeld
- 7-8: Laag
- 9-10: Geen getectie
Elk element wordt beoordeeld op een schaal van 1 tot 10, waarbij een hoger cijfer betekent dat het een fout ernstiger is, vaker voor komt, of moeilijker op te sporen is. Hier hoort de volgende formule bij:
RPN = Severity x Frequency of occurence x Likelihood of detection
Scoren in het FMEA model
Per proces stap wordt met een team gezocht naar de mogelijke faalfactoren, defecten en het gevolg (effect) van het falen. Aan de ernst van het gevolg, de mate van voorkomen van het defect en de mogelijkheid om de oorzaak van het defect te detecteren voordat het gevolg optreedt, worden scores gegeven. Deze scores worden met elkaar vermenigvuldigd tot een totaalscore: het Risk Priority Number (RPN). Dit RPN geeft de prioriteit aan van factoren waaraan gewerkt moet worden om het risico te verlagen. De FMEA kan in verschillende fasen toegepast worden om relaties te leggen en te rangschikken. Bij een RPN van meer dan 120 is het tijd om actie te ondernemen.
Typen FMEA's
Een FMEA kan in verschillende situaties gebruikt worden:
- Design FMEA (DFMEA): om potentiële risico’s te identificeren in het ontwerp van een product of service. Identificeren van ontwerpfuncties, foutmodi en de effecten op de klant.
- Proces FMEA (PFMEA): gaat over fouten en risico’s in een bedrijfsproces. Identificeren van procesfuncties, faalwijzen en de effecten van de fouten op het proces.
- Machine FMEA (MFMEA): identificeren van risico’s die samenhangen met het falen van machines en apparatuur. Identificeren van machinefuncties, werksnelheid en verwachte productiviteit.
- Healthcare FMEA (FMEA): wordt gebruikt om potentiële storingen in ziekenhuizen te identificeren.
Doel van het FMEA
Het resultaat van een FMEA is afhankelijk voor welk doel en in welke fase deze wordt toegepast. De uitkomst kan zijn:
- Een gerangschikte lijst van CTQ’s (critical to quality) en y’s (output)
- Gerangschikte lijst van x-en (input)
- Actielijst om oorzaken of faalmodi te voorkomen
- Historie van genomen acties en toekomstige activiteiten
Wat zijn de voordelen van een FMEA?
Bij juist gebruik van de FMEA biedt deze methode organisaties verschillende voordelen:
- Product- en procesbetrouwbaarheid vergroten
- Product- en proceskwaliteit vergroten
- Verhoogde klanttevredenheid
- Vroegtijdige identificatie en eliminatie van mogelijke proces- en productstoringsmodi
- Kostenreductie door vroegtijdige identificatie en eliminatie van mogelijke proces- en productstoringsmodi
- Prioriteren van tekortkomingen in producten/processen
- Benadrukt het nut van probleempreventie
- Documenteert procedures en actieplannen om risico’s te verkleinen in de toekomst
- FMEA werkt als een katalysator voor teamwork en ideeënuitwisseling tussen verschillende disciplines
In 10 stappen naar een FMEA
Download hier de FMEA template en vul de template in aan de hand van de volgende 10 stappen:
- Beschrijf de processtappen in de eerste kolom
- Schrijf per processtap op wat er mogelijk fout kan gaan
- Omschrijf wat er met de klant en proces gebeurt als de fout optreed
- Beoordeel hoe ernstig dit effect is (Severity)
- Identificeer de oorzaken van de fout (gebruik 5x waarom om tot de kernoorzaak te komen)
- Beoordeel hoe vaak de fout voor komt (Frequency of occurence)
- Beoordeel hoe lang het duurt voordat de fout wordt opgemerkt (Likelihood of detection)
- Sorteer de ‘Risk Priority Numbers’ van hoog naar laag en bespreek dit met het team. Het sorteren helpt om focus aan te brengen binnen het team en de discussie aan te gaan over welke processtappen eerst aangepakt moeten worden
- Stel concrete maatregelen op met verantwoordelijke personen
- Voer de maatregelen uit en beoordeel opnieuw de ‘frequecy of occurence’ en ‘likelihood of detection’. Door de genomen maatregelen zal de mogelijke fout minder vaak voorkomen en/of sneller opgemerkt worden zodra deze zich voordoet. De ernstigheid (‘severity’) van het mogelijk falen voor de klant of het proces zal in de meeste gevallen gelijk blijven