De technologiegigant verwerft betaallicenties in Ierland en Litouwen. Met die laatste vergunning kan Google consumenten toestemming vragen voor inzage in hun bankgegevens.
Google zet met twee recentelijk verworven licenties grote stappen naar het bankwezen in Europa. Het lijkt een kwestie van tijd totdat het bedrijf ook mee mag kijken op de bankrekening van Europese consumenten. Banken vrezen al langer een dergelijk scenario als gevolg van de Europese richtlijn PSD2. Google heeft sinds eind vorig jaar een betaallicentie in zowel Ierland als Litouwen. Met de Litouwse ‘e-money licence’ kan Google niet alleen digitale betalingen verwerken, maar mag het bedrijf ook banktransacties van consumenten inzien en betalingen uit hun naam doen, mits zij daar expliciete toestemming voor geven.
Op het moment mag dat alleen in deze Baltische staat, maar uitbreiding naar andere Europese landen lijkt aanstaande. Toezichthouders in andere Europese lidstaten moeten namelijk zeer zwaarwegende redenen hebben om onder Europese afspraken uit te komen en Google de toegang tot hun markt te ontzeggen, zo bevestigt De Nederlandsche Bank.
Google beschikt daarmee als eerste technologiegigant over het kroonjuweel van de Europese richtlijn PSD2, die consumenten de macht over hun betaaldata geeft. Techgiganten zoals Google zijn aan het voorsorteren op een grotere positie op de betaalmarkt. Dat ze ooit rekeninginformatiediensten zullen ontwikkelen, is een kwestie van tijd. Google beschikt al over betere data dan de banken. Rekeninginformatie is waarschijnlijk geen wezenlijke aanvulling op wat ze al van je weten. De verwachting is daarom dat Google zich niet waagt het inzien van bankrekeningen, aangezien dat bij kan dragen aan het beeld van ‘big brother’.
Techgiganten vs banken
Naast Google heeft ook Facebook in Ierland een vergunning verworven voor digitale betalingen. Amazon is vergevorderd met een eigen betaalsysteem dat naar verwachting ook binnen Europa ingevoerd wordt. Deze partijen genieten het vertrouwen van de consument en beschikken over een enorm klantenbestand. Maar liefst 54% van de consumenten zou zijn bankzaken eerder toevertrouwen aan een technologiebedrijf dan aan een bank, zo bleek uit een recent gepubliceerd onderzoek van Bain & Company onder 125.000 consumenten. Zorgen over fraude, privacy of mededinging lijken bij de consument op de achtergrond te zijn geraakt.
Waar banken honderden euro’s uitgeven om een nieuwe klant te werken, zijn die kosten bij grote technologiebedrijven verwaarloosbaar klein. Mede om die reden nam het afgelopen jaar de vrees in de sector toe dat big-techbedrijven de transactiestroom van de banken zullen gaan sturen en daarmee het klantcontact van de traditionele financiële spelers over zullen nemen.
Risico’s
Critici vrezen dat consumenten, net als bij andere onlinediensten, niet kundig genoeg zullen zijn om te goed bepalen waarvoor ze toestemming geven. Zeker niet als hen beter inzicht in hun uitgavenpatroon, goedkopere diensten of korting in het vooruitzicht gesteld wordt. Met de licentie voor Google wordt een scenario werkelijkheid waar de banken al langer voor vrezen, namelijk dat grote techbedrijven zich steeds meer zullen roeren op het domein van de bank. Daarnaast moet rekening worden gehouden met mogelijke datalekken die, wanneer rekeninginformatie beschikbaar is, nog schadelijker kunnen zijn. Tot slot is het voor de consument belangrijk om stil te staan bij de mate waarin zij grip hebben en houden op de data die zij delen.
Bron: Financieel Dagblad, (foto) Unsplash