- 35% eigen financiële geschiedenis. Hieronder vallen betalingen, schulden en of boetes op tijd worden betaald.
- 25% financiële status. Hiermee wordt bedoeld in hoeverre een persoon in staat is om ook daadwerkelijk de spullen die hij of zij aanschaft te betalen. Ook het saldo op het moment dat een bijvoorbeeld een auto wordt aangeschaft speelt hier mee.
- 20% online gedrag en voorkeuren. Hierbij zijn de hoeveelheid van aankopen en de mate waarin het account wordt gebruikt gemoeid.
- 15% persoonlijke eigenschappen. In deze categorie spelen onder andere opleidingsniveau, het adres en registratie bij andere organisaties mee.
- 5% netwerk en relaties. Hier spelen het aantal online contacten, de macht die deze persoon binnen zijn of haar netwerk heeft en de (online) interacties met anderen een rol.
Een goede score kan voordelen met zich meebrengen, daarom hebben in 2017 zich al 520 miljoen Chinezen zich vrijwillig aangemeld. Zo kunnen mensen met een goede score voorrang of financiële voordelen krijgen bij medische behandelingen, producten als telefoons en auto’s vrijblijvend testen, hoeven zij niet altijd borg neer te leggen, kunnen zij zonder abonnement boeken bij een bibliotheek lenen en hebben zij toegang tot luxe wacht-lounges op treinstations.
Data
Voor de score kan gebruik worden gemaakt van big data die afkomstig is uit tal van databases, zoals de gegevens van politie, financiële instellingen en internetbedrijven. Ook iemands uitlatingen op sociale media en de personen waarmee iemand omgaat, kunnen invloed hebben op de score. Andere factoren waar tijdens lokale proeven naar gekeken wordt, zijn het gedrag van burgers in de openbare ruimte, bijvoorbeeld of iemand zijn hond aan een riem heeft om hoe vaak iemand door rood loopt. Via datamining kunnen providers een vrij compleet sociaal profiel opstellen door het combineren van locatie, gezondheids- en verzekeringsgegevens, chat- en mailactiviteiten, financiële situatie, deelname aan sociale media en games, domotica-statistieken, nieuwsbronnen, shopping-historiek en dating-gedrag. Het is echter niet helemaal duidelijk of en in hoeverre de overheid al deze data in kaart brengt.
Blacklisting
De Chinese overheid heeft de macht om mensen op een zogenaamde “blacklist” te zetten, net zoals zij mensen met een goede score op een “redlist” kunnen plaatsen. Een “blacklist” straft negatief gedrag, een “redlist” beloont juist positief gedrag. Redenen om op een dergelijke blacklist terecht te komen zijn bijvoorbeeld het niet betalen van boetes, het verliezen van rechtszaken of frauduleus gedrag vertonen. Bij het afstraffen van dergelijk slecht gedrag moet worden gedacht aan het ontzeggen van reizen per vliegtuig of hogesnelheidstrein, het ontvangen van private educatie, slapen in luxehotels en het kopen van luxegoederen via het internet. Ook kunnen subsidies of het aannemen van goedbetaalde banen op losse schroeven komen te staan.
Omdat het systeem nog niet volledig in werking is getreden, is het nog niet duidelijk wat de impact precies zal zijn. Het zal ongetwijfeld risico’s met zich meebrengen, zowel voor inwoners als bedrijven.
Bron: Wired, Technode, (foto) Unsplash