Daarnaast stelt hij dat de investeringen sinds de invoering van de strengere netneutraliteit-regels zijn gedaald. In totaal is er in deze periode in de VS 3,6 miljard dollar minder geïnvesteerd dan in dezelfde periode ervoor; dat is een daling van 5,6 procent. De FCC-voorzitter lijkt dus op papier een punt te hebben. Als de strenge netneutraliteitsregels de oorzaak van de dalende investeringen zijn, zou het voor de hand liggen dat alle providers minder hebben geïnvesteerd. Dat is echter niet het geval.
Comcast heeft ten opzichte van 2014 1,2 miljard dollar meer geïnvesteerd in de netwerken; dat is een stijging van 19,2 procent. De investeringen van twee andere grote spelers, Sprint en AT&T zijn echter gedaald: 2,4 miljard en 3,4 miljard dollar respectievelijk. Het gaat hier echter om investeringen in andere zaken dan hun eigen netwerk. Al deze dollars kunnen maar één keer worden uitgegeven en konden en kunnen dus niet worden ingezet voor bijvoorbeeld het verbeteren van de netwerken.
Als grootste isp in de VS is AT&T nogal van invloed op het totale cijfer van de investeringen. Dit cijfer is in 2015 gedaald, maar dat lijkt dus vooral te komen door bijvoorbeeld overnameplannen en niet per se door de netneutraliteitsregels. Er kunnen tenslotte allerlei strategische factoren ten grondslag liggen aan de afname van de investeringen.
De grote vrees van velen is dat het gelijke speelveld op internet verdwijnt. Zo kunnen providers internet of specifieke diensten afknijpen voor bepaalde partijen, terwijl degene die wat meer betaalt, weer op de normale snelheid kan surfen. Daarnaast kunnen bepaalde populaire diensten zoals YouTube worden opgenomen in speciale betaalpakketten die boven op het reguliere internettarief komen. Betaal je niet voor zo'n pakket, dan helaas geen YouTube. Tim Berners-Lee, die rond 1989 met het idee van het world wide web kwam, vindt dat netneutraliteit hem in staat heeft gesteld om het web te creëren. Als de strenge regels verdwijnen, is dat volgens hem een ramp voor de creativiteit, omdat mensen dan in feite hun isp's toestemming moeten vragen om hun ideeën te kunnen ventileren.
Ook is zerorating een praktijk die dominanter kan worden. Zerorating staat voor de praktijk waarbij bepaalde datastromen niet in rekening worden gebracht. Dat klinkt positief voor de consument, maar uiteindelijk kan dat ertoe leiden dat kleinere partijen van de markt gedrukt worden of dat het prijsvoordeel op termijn teniet wordt gedaan door hogere prijzen en een verschraald aanbod door de afgenomen concurrentie.
Heeft het invloed op Europa?
Het gaat hier om Amerikaanse regels. In de EU, en dus ook in Nederland en België, gelden Europese netneutraliteitsregels en die blijven gewoon van kracht. In de Europese verordening is geen categorisch verbod op zerorating opgenomen, maar het vertragen of blokkeren van het dataverkeer en het bieden van een fast lane tegen betaling van een extra bedrag zijn wel verboden. Europese consumenten worden beschermd door deze EU-regels en dus hebben de veranderingen in de VS geen invloed op de situatie voor consumenten in Nederland of België.
De nieuwe regels in de VS kunnen echter wel indirect gevolgen hebben voor ons en vooral voor Europese bedrijven. Het kan namelijk lastiger worden voor Europese bedrijven om op de Amerikaanse markt te opereren. Daarnaast profiteren we volgens hem nog altijd van de vernieuwing en de ideeën op de Amerikaanse media- en entertainmentmarkt. Door het verdwijnen van de netneutraliteit kan het aanbod in de VS verschralen en daar kunnen wij in Europa ook wat van gaan merken. Ook zou het moeilijker kunnen worden voor Nederlandse ontwikkelaars om voet aan de grond te krijgen in de VS met hun online product of dienst, omdat mogelijk onderhandeld zal moeten worden met de providers.
Bron: Tweakers, NOS, (foto) Unsplash