4. Schrijf persberichten
Begin met het schrijven van een persbericht. Normaal gesproken is dit pas het laatste wat wordt gedaan na het afronden van een project. Door het juist als eerste te schrijven, wordt je gedwongen om al vooraf het eindproduct te overwegen. In een persbericht neem je onder andere de toegevoegde waarde van het product op, wat de verwachte opbrengst zou zijn en de kosten en baten. Door hier aan het begin van het project al bewust mee bezig te zijn en zorgt dat je een helder idee hebt van waar je naar toe wilt, kan dit je tijdens het project helpen.
5. Geef medewerkers de ruimte
Het zwaartepunt van de innovatie is de afgelopen jaren verschoven van de aparte R&D-afdeling die nieuwe producten en diensten ontwikkelt, naar de werkvloer. In de haarvaten van de organisatie werken goed opgeleide professionals die nauw met de klanten in contact staan, en die trends en nieuwe mogelijkheden het eerst kunnen opmerken. De opgave is deze mensen zowel de ruimte geven als voldoende ondersteuning bieden. In de praktijk zijn er verschillende manieren om dat te doen. Een van de manieren om dit toe te passen is de 20%-regel, bekend van Google. Werknemers mogen daar 20% van hun tijd besteden aan eigen projecten. Bij Google heeft het bewezen effectief en innovatief te zijn: een voorbeeld van de opbrengst is Google Maps.
6. Wees een ICT-bedrijf
ING verraste enkele jaren veel mensen door te stellen dat het zich als een ICT-bedrijf ziet. De financiële dienstverlener heeft een punt. Door je processen en diensten zo veel mogelijk als digitale projecten te beschouwen, maak je van de ICT de kern van je bedrijfsvoering. Je ziet sneller waar nieuwe mogelijkheden in het digitale domein liggen, en welke activiteiten bruikbare data genereren. Niet alleen de meeste nieuwe diensten maar ook de meeste nieuwe banen zullen de komende jaren op technologiegebied te vinden zijn. Bij elk vernieuwingsproject dat wordt overwogen, moet de digitale component omschreven zijn.
Bron: MT, (foto) Unsplash