Daarnaast kampen de levens- en schadeverzekeraars met moeilijke marktomstandigheden en teruglopende winstgevendheid. De afgelopen jaren zijn de resultaten bij de belangrijke productgroepen van verzekeraars regelmatig negatief geweest. Als gevolg hiervan zijn verzekeraars bezig met de uitvoering van kostenbesparingsprogramma’s. In de levensverzekeringssector staan de winst
en solvabiliteit onder druk, met name door de huidige lage rente. Verzekeraars hebben moeite om de winst en solvabiliteit op peil te houden. Volgens De Nederlandse Bank moeten verzekeraars daarom op zeer korte termijn ‘hun capaciteit inperken, kosten verminderen en hun verdienmodel aanpassen. Dit kan leiden tot fusies, overnames en portefeuille-overdrachten.’
Afname van verzekeraars slecht voor de consument?
De grote verzekeringsmaatschappijen groeien steeds harder door de fusies en overnames die zij ondernemen. Normaalgesproken betekent minder concurrentie op de markt slecht nieuws voor de consument. Bij een afnemende concurrentie kunnen verzekeraars hun premies namelijk opschroeven zonder dat er voor de consument een goed alternatief is. Toch lijkt het die kant niet op te gaan. Doordat er steeds meer goede vergelijkingssites ontstaan waar de consument verzekeringen kan vergelijken moeten de maatschappijen scherpe prijzen blijven bieden om klanten blijvend aan zich te kunnen binden. Daarnaast houden consumentenorganisaties een vinger aan de pols om te zorgen dat verzekeraars marktconforme prijzen voor hun diensten blijven vragen.
Bron: CBS, DNBDownload bijlagen
Je moet lid zijn van Riskworld om bijlagen te downloaden. Word gratis lid of log in.