Er rijden in Nederland zeker 3000 stints rond. De meeste worden gebruikt in de kinderopvang, maar ze worden soms ook ingezet om pakketjes mee te bezorgen. Een stint is een kruising tussen een segway en een bakfiets. De laatste tijd zijn de wagens steeds vaker in het straatbeeld terug te vinden.
Wat is een stint precies?
De stint valt wettelijk in de categorie 'bijzondere bromfiets'. Dat betekent onder meer dat:
- de bestuurder geen rijbewijs nodig heeft;
- de stint geen kenteken nodig heeft, maar een verzekeringsplaatje wel verplicht is;
- er geen helm nodig is;
- de maximumsnelheid 25 kilometer per uur is; een stint kan maximaal 17 kilometer per uur.
Stints hebben een knopje voor 'langzaam rijden' en een knopje voor snelheden tot maximaal 15 km/u. De voertuigen moeten voorzien zijn van rode en witte/gele reflectoren. Stints hebben voor en achter verlichting en zijn voorzien van een richtingaanwijzer en een claxon. Bij slecht zicht en 's nachts is verlichting verplicht. De verlichting mag bestaan uit losse lampjes.
Het voertuig is bedacht als oplossing voor het vervoeren van kinderen, van en naar de kinderopvang. Volgens de bedenker van de stint wilde hij het vervoer veiliger en voordeliger maken.
BSO’s
De reacties van BSO’s na het ongeval is Oss zijn wisselend. Vooralsnog bestaat er geen negatief advies over het gebruik van de Stints vanuit Veilig Verkeer Nederland, noch van BOinK (belangenvereniging van ouders in de kinderopvang). Toch kiezen veel kinderopvangorganisaties ervoor om de stints de komende tijd niet te gebruiken. Onder meer Partou laat de stints voorlopig staan. Partou heeft meer dan driehonderd locaties en is daarmee een van de grootste organisaties van Nederland. Ook Doomijn, dat ongeveer tweehonderd locaties in het noorden en het oosten heeft, houdt de stints binnen. Ook zijn er genoeg BSO’s die wel met de voertuigen blijven rijden. Zij stellen dat er tot het ongeluk in Oss geen ongelukken zijn gemeld en zij zelf nooit onveilige situaties hebben ervaren.
Is een stint veilig?
Na het dodelijke ongeval in Oss, is een discussie ontstaan over de veiligheid en risico’s van de voertuigen. Volgens Peter Coppes zijn er drie zaken structureel mis met de stints, die niet op te lossen zijn met een stint-training. Hij geeft aan dat, om te remmen, het handvat losgelaten moet worden. Daarnaast zijn volgens hem de onderdelen niet afgeschermd tegen elektromagnetische straling. Tot slot is het volgens Coppes niet veilig dat de bestuurder zich aan de achterzijde van het voertuig bevindt.
De fabrikant van stint laat alle 3.500 voertuigen die in Nederland en België rondrijden inspecteren. Tevens hebben de kinderopvangbedrijven een checklist ontvangen waarmee ze zelf hun apparaat kunnen nalopen.
Er wordt aangenomen dat de straling van een spoorwegovergang de werking van de stint in Oss heeft verstoord. Of dit klopt is nog onduidelijk, dit moet blijken uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Aanleiding daarvoor is dat twee stints van een buitenschoolse opvang in Baarn zouden zijn stilgevallen op een spoorwegovergang en het ongeval in Oss, waar het ook bij een spoorwegovergang misging.
Bron: RTL Nieuws, NOS, transport-online.nl, (foto) Unsplash