Advertorial
Maakt u zich wel eens zorgen om uw privacy? Dan bent u niet de enige. Uit onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) blijkt namelijk dat maar liefst 94% van de Nederlanders zich wel eens zorgen maakt over de bescherming van zijn of haar persoonsgegevens. Nederlanders maken zich vooral zorgen over misbruik van hun identiteitsbewijs (BSN-nummer), bedrijven die het online zoekgedrag van personen volgen en hen volgen via het wifi-signaal van hun mobiele telefoon.
Webwinkels springen eruit als het type organisatie waarbij mensen zich het meeste zorgen maken over de verwerking van hun persoonsgegevens. Daarnaast maken mensen zich vooral zorgen over de verwerking van hun persoonsgegevens door banken, verzekeraars en techbedrijven. De zorgen zijn vooral ingegeven door misbruik van hun gegevens, toegang door onbevoegden tot hun gegevens en angst dat gegevens in verkeerde handen vallen.
Om iets te doen aan al deze privacy-zorgen, is de Privacy Tiplijn in het leven geroepen. Met behulp van de Privacy Tiplijn kunnen zowel consumenten als bedrijven volledig anoniem online hun privacy-zorgen en/of -klachten uiten. Deze informatie wordt vervolgens door de Privacy Tiplijn teruggekoppeld aan de organisatie waar de klacht betrekking op heeft. Op deze manier draagt de Privacy Tiplijn bij aan het privacy bewuster maken van onze samenleving.
Bent u benieuwd hoe en welke privacy klachten u kunt indienen via de Privacy Tiplijn? Lees dan verder!
Wat is de Privacy Tiplijn?
De Privacy Tiplijn heeft als doel om de consument, de overheid en andere organisaties privacy bewuster te maken. De Privacy Tiplijn doet dit door zoveel mogelijk privacy-zorgen van consumenten, klanten, gebruikers, burgers etc. te verzamelen. Organisaties die privacy serieus nemen, kunnen (tegen betaling) deze informatie verkrijgen. Met deze informatie kunnen zij hun privacy-inrichting optimaliseren.
Aan de hand van de verzamelde meldingen geeft de Privacy Tiplijn organisaties inzichten en wordt de vinger op de gevoelige plek gelegd. De melding over uw privacy-zorg wordt verwerkt en gecontroleerd op juistheid en geldigheid. Deze informatie wordt per organisatie gebundeld. De meldingen worden vervolgens onderverdeeld in het type melding. Ook worden er trends en ontwikkelingen gegenereerd. Met deze inzichten worden organisaties geïnformeerd en kan de Privacy Tiplijn eventueel bijsturen door middel van advies. Ook overheidsinstanties kunnen inzicht krijgen. Maar alles is én blijft anoniem.
Met behulp van deze informatie kunnen organisaties de bescherming van persoonsgegevens verbeteren. De meldingen worden volledig anoniem gedaan. Een organisatie komt dus niet te weten wie een bepaalde melding gedaan heeft. Bij de Privacy Tiplijn kunt u volledig anoniem uw privacy-zorgen melden.
Hiervoor hoeft u geen verstand te hebben van de AVG of andere privacy-wetgeving. U hoeft alleen uw zorgen over de verwerking van uw gegevens - of eventueel misbruik daarvan - met de Privacy Tiplijn te delen. Uiteraard kunt u ook een melding doen over een mogelijke privacy-schending waarbij het niet om uw eigen gegevens gaat, maar om gegevens van een ander. Deze zorgen en klachten worden vervolgens verzameld en genereren inzichten die organisaties helpen om de bescherming van uw gegevens te verbeteren.
Wat voor privacy-zorgen kunnen gemeld worden?
Het omschrijven van een privacy-zorg kan soms lastig zijn. U kunt in alle gevallen waarin u het vermoeden heeft dat een organisatie uw persoonsgegevens in strijd met de geldende privacywetgeving verwerkt, melding doen bij de Privacy Tiplijn.
Voorbeelden van veelvoorkomende privacy-zorgen zijn:
- Een bedrijf vraagt onterecht te veel gegevens (bijv. geboortedatum of BSN)
- Uw gegevens zijn zonder uw toestemming doorverkocht
- Uw gegevens (of foto) zijn ongevraagd gepubliceerd online
- U wordt ongevraagd benaderd met reclame
- Een app op uw telefoon verzamelt zonder toestemming uw gegevens
- Onterecht gebruik van uw mailadres (spam)
- Een bedrijf heeft (uw) gegevens verloren (datalek)
- Een bedrijf verzendt uw gegevens zonder uw toestemming naar een ander bedrijf buiten de Europese Unie
Waarom privacy-zorgen melden?
Privacy is belangrijk en steeds meer bedrijven, apps en websites verwerken persoonsgegevens. Organisaties die zich niet houden aan de geldende privacywetgeving moeten daarop volgens de initiatiefnemers van de Privacy Tiplijn worden aangesproken.
Hoe meer meldingen de Privacy Tiplijn binnenkrijgt, hoe meer er gedaan kan worden aan het verhogen van het privacybewustzijn binnen onze maatschappij. Dit zal er uiteindelijk toe leiden dat organisaties meer aandacht schenken aan de bescherming van uw persoonsgegevens.
Waar kan ik misstanden rondom privacy melden?
U kunt uw melding online doen via de website van de Privacy Tiplijn. U hoeft enkel uw privacy-zorg en de organisatie waar de klacht betrekking op heeft te omschrijven. Vervolgens gaat de Privacy Tiplijn voor u aan de slag!
Note: Privacy Tiplijn is geen onderdeel van Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Wilt u een uitgebreide melding doen bij de AP, dan kunt u hier terecht.
Foto via Unsplash.