Op 4 en 25 september vinden de laatste twee avonden van de Cyberserie plaats, georganiseerd door NRC Live. De avonden zijn gefocust op cybersecurity: waar kun je beginnen, welke stappen kan je preventief nemen en hoe vergroot je het bewustzijn van je klanten en werknemers? De vraag is niet of, maar wanneer je er mee te maken krijgt als ondernemer. Kabinet Rutte III trekt 95 miljoen per jaar uit om de cyberveiligheid en de aanpak van cybercriminaliteit in Nederland te verbeteren. Maar 100% digitale veiligheid bestaat niet. Geen enkele onderneming ontkomt eraan: er komt een dag dat je wordt gehackt. Wat zijn de grootste risico’s voor ondernemers? Wat is de juiste aanpak? En waar neem je genoegen mee?
4 september
Gehackt, en nu redden wat er te redden valt…Dat weten we. Op 4 september vindt de eerstvolgende avond uit de Cyberserie plaats. Om ons heen horen we wat we allemaal kunnen doen om een hack-aanval te voorkomen. Thuis, op het werk, onderweg en op school – we zijn overal en altijd online. De risico’s kunnen zelfs zo groot zijn dat ze een bedreiging vormen voor onze samenleving. We proberen ons ertegen te beschermen, maar wat als het dan toch gebeurd? Wat komt er allemaal op je af als je gehackt bent? Wat kun je daarvan leren? En wat kun je vooraf al organiseren, om ervoor te zorgen dat de impact zo klein mogelijk zal zijn?
Waar is het National Cyber Security Centre in London tegenaan gelopen bij de WannaCry aanval vorig jaar? Hoe zijn zij overvallen? Wat zijn de lessen die jij als ondernemer mee moet nemen naar je eigen praktijk? Hoe is de dreiging nu en hoe ziet de toekomst er volgens hen uit? Weet jij wat je moet doen bij een hack? Ervaar het zelf... Hoe reageer je als je een hack of aanval constateert? Welke cruciale stappen moeten je doorlopen en hoe maak je een digitaal ontruimingsplan?
Als de wachtwoorden van jouw medewerkers rondzwerven op het dark web, is de kans aanzienlijk dat jouw bedrijf op de nominatie staat om gehackt te worden. Cybercriminelen hebben de sleutel van de voordeur, ze hoeven alleen nog binnen te stappen. Threat intelligence in je securitystrategieën maakt het dreigingslandschap inzichtelijk. Wie heeft het gemunt op jouw kroonjuwelen? Hoe pas je intelligence toe in de dagelijkse processen? En hoe verdedig je je tegen zo’n dreiging van buiten?
Een reputatie opbouwen duurt een jaar of 10; Een cyberincident helpt je er binnen 10 minuten vanaf Niemand zit te wachten op een crisissituatie. Maar als er dan iets gebeurd is communicatie in dit social media tijdperk cruciaal! Met een goed communicatieplan houd je de situatie zo goed mogelijk onder controle en waarborg je de reputatie van je bedrijf. Hoe doe je dat in de praktijk?
25 september
Hoe blijf je cybercriminelen een stap voor? Cybercrime en datalekken kosten het bedrijfsleven jaarlijks meer dan 10 miljard euro. We moeten ons beter wapenen tegen digitale aanvallen. Onze weerbaarheid blijft achter bij de groei van de dreiging. Naast de financiële consequenties kan verlies, diefstal en misbruik van persoonlijke data, intellectueel eigendom en vertrouwelijke bedrijfsinformatie ook ernstige gevolgen hebben voor het imago en de reputatie van een organisatie. Preventie vraagt om grootschalige samenwerking van verschillende partijen in de markt. Wat kun je preventief doen om jouw risico’s in te perken?
Een actie van iemand aan de andere kant van de wereld kan tonnen kosten. Hoe weerbaar zijn we tegen zo’n aanval van criminelen, internetgiganten of staten? En hoe kun je het groeitempo van deze dreigingen bijhouden als de grens tussen de digitale en onze fysieke wereld vervaagt? Welke toegevoegde waarde kan de hackersgemeenschap hebben voor het veiligheidsdomein en voor uw bedrijf in het bijzonder? Hoe kan je daar als ondernemer mee samenwerken en belangrijker nog, hoe kun je ervoor zorgen dat de kans afneemt dat een hacker jouw bedrijf aanvalt?
Samen sterk tegen cyberaanvallen, -spionage en –sabotage Kom maar op! Publiek-private samenwerking is essentieel om aanvallen optimaal te kunnen opvangen. Op welke manier kunnen we cybercrime het beste bestrijden en wie kan daarbij helpen? Hoe kunnen we samen de digitale toekomst aan? Welke acties kun je direct ondernemen in de praktijk? En welke investeringsoverwegingen kun je daarbij maken?
Meer weten? Kijk hier voor meer informatie over 4 september en hier voor meer informatie over 25 september.