Omzeilen van belastingen en kosten
Veel mensen willen goedkoop kunnen vliegen. Om dit te bewerkstelligen wordt enkel van goedkope luchthavens gevlogen, zuinige vliegtuigen worden gebruikt, de stoelen staan wat krapper op elkaar en er moet bijbetaald worden voor bagage. De meeste mensen zijn zich er van bewust dat low cost airlines deze tactieken toepassen om zo goedkoop mogelijk te blijven. Wat niet veel mensen weten is dat deze airlines een constructie opgezet hebben om goedkoop om te gaan met het personeel. Dit lijkt op het omzeilen van belastingen. Hoe zit dit in elkaar?
Goedkoop vliegen
De vliegtuigmaatschappij heeft de behoefte om zo goedkoop mogelijk personeel aan te nemen. Hierbij gaat het in het bijzonder om de piloten, want die zijn het duurst. Wat maakt ze zo duur? Dit zijn de opleidingen, de werkgeverspremies, het hoge uurloon en de verblijfskosten tussen vluchten in het buitenland. Toch weten de vliegtuigmaatschappijen zich hiertegen te weren door piloten niet echt in dienst te nemen.
Inhuren van personeel
De piloten worden aangesteld als zzp’er. Er is geen kans voor de piloot om in vaste dienst te treden: de luchtvaartmaatschappij huurt de piloot in voor de vluchten. Ondanks dat het opmerkelijk is hoe dit in zijn werk gaat, is dit volledig legaal. De piloot heeft geen keus om zzp’er te zijn. Het opmerkelijkste is dat de piloot geen controle heeft over zijn onderneming. De luchtvaartmaatschappij richt de onderneming voor de piloot op, zorgt voor de administratie, afdracht van belastingen, loonbetalingen, oftewel alles wat een eigen onderneming de vrijheid geeft. In veel gevallen wordt deze onderneming ingeschreven onder Iers recht, Ierland heeft een gunstig klimaat voor luchtvaartmaatschappijen waar het gaat om belastingen en fiscale constructies. De piloot heeft dus geen controle over zijn ‘eigen’ onderneming.
Wat maakt de constructie zo goedkoop?
Het voordeel van de luchtvaartmaatschappij is dat ze de piloten in kunnen zetten op uur-basis. Dus duurt de vlucht vier uur, dan zullen ze de piloot voor vier uur inhuren. Een piloot die in dienst is van de luchtvaartmaatschappij, krijgt normaal gezien een hele dag betaald. Als zzp’er moet de piloot zijn eigen pensioen regelen en zelf zorgen voor verzekeringen, opleidingskosten en verblijfskosten. Een piloot in vaste dienst krijgt deze zaken van zijn werkgever. Het is duidelijk dat ervoor minder uren betaald wordt en dat de meeste kosten die gebonden zijn aan het werk, voor rekening komen van de piloot zelf. Natuurlijk zorgt de luchtvaartmaatschappij voor de administratie om al deze kosten in rekening te brengen.
De constructie is juridisch toegestaan, maar de manier waarop dit wordt gebruikt geeft wel te denken. Een ondernemer die geen controle heeft over zijn eigen boekhouding, verplicht is om verantwoordelijk te zijn voor de onderneming is niet wenselijk. Dit zorgt ervoor dat er in Europa al verschillende onderzoeken lopen naar de fiscale constructies die gebruikt worden.
Bron: (foto) Unsplash