Reputatiemanagement
Een goede reputatie begint ermee je als bedrijf bewust te zijn van wie je bent en waar je voor staat. Als je ervoor zorgt dat je dat goed communiceert, zowel intern naar je werknemers en extern naar jouw klanten en je stakeholders en investeerders, dan zal dat vanzelf ook zijn uitwerking hebben op hoe de omgeving, en dus ook de media jouw bedrijf ziet. Zorg dat je als bedrijf bewust bent van de kracht van internet en sociale media voor je reputatie en wees altijd voorbereid dat missers of negatieve uitlatingen zich voor kunnen doen.
Mocht er dan een crisis of voorval binnen je bedrijf zijn waarmee de media aan de haal gaat, dan kan je natuurlijk wachten ‘tot het weer voorbij waait’. Maar dat kan heel lang gaan duren en het zal je bedrijf weinig goeds doen. Verstandiger is om hier snel en adequaat op te reageren. Zorg dus dat je altijd alert bent en direct actie onderneemt.
Tips om reputatieschade te voorkomen
Ga actief met de online reputatie van jouw bedrijf aan de slag doordat je de online-informatie over je bedrijf monitort. Dit is online-reputatiemanagement. Geef eventueel iemand de opdracht om dit dagelijks bij te houden. Laat zoekopdrachten los op nieuwssites, fora en consumentensites. Zo kan je tijdig reageren op informatie die eventueel reputatieschade kan veroorzaken. Communicatie is een zorg van iedereen binnen het bedrijf. Ongunstige berichtgeving vindt al snel via de werkvloer zijn weg naar buiten. Zorg dus dat iedereen het belang ziet van het ophouden van een goede reputatie en maak afspraken over het omgaan met sociale media in relatie tot het bedrijf.
Mocht er zich toch een vorm van reputatieschade voordoen;
- Zorg voor duidelijke berichtgeving en doe dat gedoseerd. Zorg niet voor overmatige berichtgeving;
- Geef alleen de feiten weer en gebruik duidelijke taal;
- Gebruik eventueel emotie in de communicatie;
- Monitor de berichtgeving op het internet en in andere media;
- Gebruik dezelfde bronnen, zoals Facebook en Twitter, om zelf je eigen kant van het verhaal te vertellen en geruchten te weerleggen;
- Zorg ervoor dat intern iedereen juist is geïnformeerd. Medewerkers zijn een belangrijk element in de communicatie.
Het beste is natuurlijk om een crisisbericht altijd voor te zijn. Dus heb je een vermoeden dat een ongelukkig voorval de media gaat halen, zorg dan dat je goed bent voorbereid. Wees als het kan de mediabronnen voor door zelf naar buiten te komen met een helder nieuwsbericht met alle ins en outs zodat je het geruchtencircuit geen kans geeft om een eigen interpretatie van de feiten te geven.
Reputatie.management,
Bron: MT, (foto) Unsplash