Slimme auto’s met nieuwe veiligheidsvoorzieningen rijden vaker en duurdere schade, blijkt uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030. Het onderzoek analyseerde tienduizend schadeclaims van een Nederlandse verzekeraar. De auto’s (bouwjaar 2008-2017, 12.000 km per jaar, categorie A-D) waren eigendom van particulieren. Er werd naar ruim vijftien variabelen gekeken, waaronder de aanwezigheid van rij-assistentiesystemen.
Moderne auto’s zitten vol systemen en sensoren die het de bestuurder makkelijker moeten maken. Rij-assistenten die helpen inparkeren, remmen of binnen de rijstrook te blijven, zorgen echter voor meer schade. Aanleiding is een onderzoek: autobestuurders met rij-assistentie zouden jaarlijks een kans van 23 procent op schade hebben. Bij auto’s zonder veiligheidsvoorzieningen is dat 14 procent. Autoverzekeraars krijgen te maken met meer schadeclaims. De helft van die toename, 125 miljoen euro, komt op rekening van slimme veiligheidsvoorzieningen.
Hoe het komt dat bestuurders meer schade oplopen? Slechts 24% van de zakelijke rijders krijgt instructies hoe ze de veiligheidsvoorzieningen moeten gebruiken. Daarnaast ontstaan er ook meer ongelukken doordat de bestuurders te veel op de technologie vertrouwen. Hun aandacht verslapt in de veronderstelling dat de auto correct zal reageren op de situatie.
Het onderzoek koppelde informatie van schadeclaims van verzekeraars aan autotypes. Door van betrokken auto’s te bepalen welke veiligheidssystemen aan boord zijn, konden de onderzoekers hun conclusies trekken.
De systemen zijn betrekkelijk nieuw en nog niet uit ontwikkeld. Bestuurders moeten nog vertrouwder met de systemen raken en de voorlichting kan beter. Dealers of leasemaatschappijen vertellen vaak niets over de ingebouwde beveiligingen.
Door de toegenomen hoeveelheid ongelukken stijgt ook het totale schadebedrag dat verzekeraars uitkeren. Volgens het onderzoek gaat het tot 2025 om 125 miljoen euro meer per jaar, op een totaal van 1,4 miljard euro. De gestegen schade-uitkering komt op het conto van de hogere kosten voor reparaties van deze auto’s. Vervanging of reparatie is duurder geworden doordat er technologie in de onderdelen zit.
Bron: FD, NRC, (foto) Unsplash© Copyright 2014 - 2024 Riskworld | Alle rechten voorbehouden | Privacy en veiligheid | Cookies | Disclaimer | Sitemap