Maatregelen NS
NS stelt in een reactie dat de analyse en aanbevelingen de basis vormen voor de fundamentele verbeterslag die NS gaat uitvoeren. NS neemt alle aanbevelingen onverkort over om de kans te minimaliseren dat onregelmatigheden weer gebeuren. Er is een plan van aanpak opgesteld waarin in lijn met de aanbevelingen het risicomanagement en compliance nadrukkelijk in de taakstelling van het management en de businessplanning worden opgenomen. Op basis van maandrapportages van alle bedrijfsonderdelen monitort en stuurt de Raad van Bestuur indien nodig bij. Ook richt NS een meldpunt in, waar integriteitskwesties en mogelijke misstanden gemeld kunnen worden. Ook wordt de screening verscherpt van nieuwe medewerkers, inhuur van derden en kopers van vastgoed. Verder meldt de grootste personenvervoerder op het spoor dat inkopers periodiek een training over wijzigingen in wetgeving en nieuwe jurisprudentie krijgen. In november vorig jaar stelde NS Susi Zijderveld al aan tot Bestuurder Risicobeheersing om in 2016 de risicobeheersing op het vereiste niveau te krijgen.
Dijsselbloem
In de begeleidende brief aan de Tweede Kamer laat Dijsselbloem weten dat het uitvoeren van de verbetervoorstellen er voor zal zorgen dat NS beter inzicht krijgt in integriteitsrisico’s, deze risico’s beter kan beheersen en daardoor meer controle krijgt. Op basis van het verbeterplan van NS wordt geconstateerd dat de onderneming de conclusies zeer serieus neemt en de aanbevelingen onverkort en voortvarend doorvoert. Aanbevelingen met een hoge urgentie, zoals het opnemen van het onderwerp integriteit in de maandelijkse managementrapportages en het verscherpen van de screening bij aanname van medewerkers en bij de inhuur van derden, zijn direct opgepakt. De minister verwacht dat de uitvoering van het totale pakket aan maatregelen dat NS verder nog neemt ten minste twee jaar duurt. De raad van commissarissen van NS volgt de voortgang van de implementatie van het plan nauwlettend. De rvc zal hierover tweemaal per jaar verslag uitbrengen, zodat hij, als aandeelhouder, de voortgang kan monitoren. Dat blijft hij actief doen, totdat bij NS het functioneren van de interne procedures op het passende, hoge kwaliteitsniveau zijn gebracht.
CRO Remko Bouw
Er moet dus nog genoeg met het risicomanagement en de compliance gebeuren bij de Nederlandse Spoorwegen. Remko Bouw is sinds 2014 de Chief Risk Officer bij de NS en aan hem dus de taak om het risicomanagement naar een hoger niveau te tillen. Wil je meer over hem te weten komen? Dan kun je een kijkje nemen bij de Personalia van Riskworld.
Bron: FD