Dat een vluchteling veel geld over heeft voor de reis naar Europa, wisten de meeste mensen wel. Wat de meesten niet weten is dat dit verwerpelijke ‘businessmodel’ erg winstgevend is. Een mensensmokkelaar kan er per bootreis een slordige twee miljoen euro aan over houden. Een onderzoek dat gepresenteerd werd tijdens de ACAMS 2016 conferentie gaf een inzicht in dit businessmodel, waarbij enkele schepen werden gevolgd door Europol en de FBI. De mensensmokkelaar blijft volgens het onderzoek altijd buiten schot van de autoriteiten en kan daarnaast de winsten in zijn zak steken. Een zakelijk inzicht in het afgrijselijke verdienmodel van een mensensmokkelaar:
Een wrak, dat nog voor één laatste keer door kan gaan als boot
Voor de overtocht is er een boot nodig die zo veel mogelijk mensen kan vervoeren. Een wrak is ideaal omdat dit goedkoop is in aanschaf en toch maar een keer gebruikt gaat worden. Indien mogelijk kan een schip worden achtergelaten vlak voor de kust. Een schip heeft meer capaciteit dan een veelal kleinere boot en is dus in trek bij smokkelaars. Een schip heeft een capaciteit tussen 350 -700 vluchtelingen. Dat dit schip niet is ingericht voor personenvervoer is waarschijnlijk niet van belang voor de smokkelaar. Criminelen kopen het schip op een schroothoop voor schepen voor gemiddeld 150.000 euro. Het schip dient één doel; een enkele reis naar Europa. Dit is een forse investering, maar zal spoedig worden terugverdiend.
Veel vluchtelingen
Natuurlijk zijn er mensen nodig die de overtocht wagen. Een gemiddelde vluchteling is gedwongen om een fors bedrag neer te leggen om op een schip terecht te komen. Er wordt per persoon gemiddeld 4.800 euro betaald voor de overtocht. Terwijl ze op elkaar gepropt zitten op het schip, lopen de vluchtelingen groot risico op verdrinking, ziektes, uitdroging en verhongering.
Eén kapitein en technische medewerkers
De kapitein zorgt voor een varend schip en loopt van het 'personeel' het meeste risico. De kapitein moet van het begin tot het eind op het schip aanwezig zijn om de vluchtelingen af te leveren. Bij incidenten wordt hij verantwoordelijk gehouden. Een kapitein verdient 25.000 euro. De technisch medewerkers moeten het schip varende houden. Deze medewerkers lopen ook het risico op arrestatie en vervolging in Europa. Een schip heeft gemiddeld drie technisch medewerkers. Zij verdienen ieder 10.000 euro per tocht.
Daarnaast zijn er nog de wrede ronselaars die de vluchtelingen verzamelen en deze mensen krijgen hiervoor een kleine beloning. Uiteindelijk komt er een forse winst uit, waarbij de vluchtelingen en de bemanning van de boot het meeste risico lopen. De smokkelaars zitten veilig in hun eigen land, slapend rijk te worden, buiten het bereik van de Europese autoriteiten tot het volgende schip klaar is om te vertrekken. Zo lang het aanbod vluchtelingen blijft groeien, zal dit afgrijselijke businessmodel flink geld op blijven leveren.
Opbrengsten: €4.800 x 450 = €2.160.000
Kosten: €150.000 (schip) + €55.000 ('personeel') = €205.000
Winst: €1.955.000 (!)
Bron: Redactie Riskworld