Gamen is populair bij jongeren van alle leeftijden. Het zorgt voor ontspanning, uitdaging en kan een kick geven bij het halen van moeilijke levels. Hoewel gamen een aantal positieve effecten heeft zitten er ook een hoop nadelen aan verbonden.
Er staan nergens vaste richtlijnen over hoeveel uur per dag er gegamed kan worden. Mensen moeten zelf dus de verantwoordelijkheid nemen om in te schatten wat te veel is. 1 tot 2 uur lijkt prima. Maar langer dan 3 uur wordt problematisch, er gaat dan veel tijd verloren die aan waardevollere dingen besteed kon worden. Tijd is kostbaar.
Hoe komt het eigenlijk dat games zo verslavend zijn? Games passen beïnvloedingstechnieken toe. Zo wordt er gebruik gemaakt van operant conditioneren. Met operant conditioneren wordt een bepaald gedrag aangeleerd. Denk aan een hond die een trucje moet leren. Elke keer als de hond het trucje doet krijgt hij een beloning, uiteindelijk gaat hij de beloning aan het gedrag koppelen waardoor de hond denkt: trucje doen = beloning krijgen. Dit wordt ook toegepast in games. Een bepaalde actie in de game zorgt bijvoorbeeld voor meer punten. De punten (bijvoorbeeld om meer kracht te krijgen of items te upgraden) zijn gunstig om vooruitgang in de game te boeken, waardoor ze het blijven doen. Er wordt herhalend gedrag aangeleerd. Dit maakt een game zo verslavend, vooruitgang in games geeft een kick. Andersom werkt het trouwens ook. Negatieve gevolgen na een actie zorgen ervoor dat de gamer het gedrag of de actie niet meer herhaalt.
Lootboxen in games hebben ook invloed. Sommige mensen vergelijken het met gokken. Lootboxen zijn pakketjes waarin items zitten. De gamer weet niet wat erin zit tot hij het opent. De kans bestaat dat het een zeldzaam item bevat, maar het is onbekend hoe groot de kans is om iets zeldzaams te krijgen. Lootboxen moeten vaak met echt geld gekocht worden maar zijn soms ook gratis te krijgen. Sinds kort heeft de Pan European Game Information een label ingevoerd dat aangeeft of er willekeurige items, zoals lootboxen, voorkomen in het spel.
Gamen heeft dus voor- en nadelen. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen gamen en dagelijkse activiteiten, maar het hoort niet iemands leven over te nemen.
Een vraag van Riskworld: zouden mensen minder gamen als ze zich bewust waren van de beïnvloedingstechnieken? Laat hieronder een reactie achter.
Bron: Nu.nl, Gameinfo.nl, (foto) Unsplash© Copyright 2014 - 2024 Riskworld | Alle rechten voorbehouden | Privacy en veiligheid | Cookies | Disclaimer | Sitemap