Het gebeurt vaker dan je denkt; datadiefstal door eigen personeel. Van de 208 organisaties die onderzocht werden, bleek dat bij 69% in het afgelopen jaar (een poging tot) datadiefstal door personeel voorkwam. Bij 57% van deze bedrijven werd ook datadiefstal van buitenaf geconstateerd.
Interne datadiefstal
Media- en technologiebedrijven in het Stille Oceaan-gebied zijn het meest gevoelig voor interne datadiefstal. 77% van de mediabedrijven en 80% van de technologiebedrijven hebben aangegeven dat er (een poging tot) interne datadiefstal plaats heeft gevonden.
Werknemers zijn altijd een grote risicofactor voor de veiligheid van data. De onderzoekers hadden alleen nooit verwacht dat het percentage zo hoog zou zijn.
Schades door cybercriminaliteit
Bedrijven spenderen gemiddeld 84 miljard dollar per jaar aan het voorkomen van diefstal van data. De totale schade in het bedrijfsleven is elk jaar wel 2000 miljard dollar. Dit bedrag zal nog fors toenemen, tot 90.000 miljard dollar, als deze trend zich voortzet. Bedrijven zullen meer samen moeten werken en samen strategieën ontwikkelen als ze deze bedragen weer omlaag willen krijgen. Alleen zo zal cybercriminaliteit minder voor gaan komen.
Topprioriteit
Ook al hebben er grote datadiefstalaffaires plaatsgevonden, zoals bij Sony, zien bedrijven cybersecurity toch niet als topprioriteit. Van de onderzochte bedrijven geeft 70% aan dat ze niet over genoeg middelen beschikken om data te beschermen. Zelfs vindt 36% van de ondernemingen dat uitgaven aan het beschermen van data weggegooid geld is.
Bron: fd