Ruim de helft van alle MKB-ondernemingen geeft aan last te hebben van wanbetaling. Hiervan wordt 82% uiteindelijk (deels) niet betaald, waardoor er in die gevallen daadwerkelijk sprake is van omzetderving. 60% lijdt hierdoor aan schades die oplopen tot €10.000 en bij 22% bedraagt de jaarlijkse schade zelfs meer dan €10.000. De onderzoekende partij is bezig met behulp van de centrale registratie van zakelijke achterstanden het aantal betalingsachterstanden en wanbetalers terug te dringen. Dit moet leiden tot meer vertrouwen tussen zakelijke partijen. Uit de eerste prognoses blijkt dat door "naming and shaming" van wanbetalers, 89,6% van de in 2016 aangemelde vorderingen bij het register alsnog is betaald.
Machteloos
Dit onderzoek toont aan dat het tegenwoordig niet vanzelfsprekend is om betaald te krijgen voor de door jou geleverde goederen of diensten. Zolang de factuur niet wordt betaald, blijft het een frustrerende gebeurtenis omdat middelen tot incassatie kostbaar en langdurig zijn, zoals gerechtelijke- en incassokosten. MKB'ers kunnen de tijd en het geld niet missen om achter de openstaande facturen aan te gaan. Zij moeten gewoon doorwerken en staan hierdoor machteloos. Het niet-betalen van facturen voor goederen en diensten die reeds geleverd zijn is een zeer kwalijke zaak.
Ondernemers zouden meer inzicht in het betalingsgedrag van andere bedrijven moeten krijgen. Alleen dan ontstaat er een betrouwbaar ondernemersklimaat. Ondernemers worden gevraagd beter onderzoek te doen om zo te voorkomen dat facturen onbetaald blijven.
Verkeerde inschatting risico's
De belangrijkste reden voor ondernemers om geen controles uit te (laten) voeren op potentiële wanbetalers is het beperkte risico dat zij denken te lopen. Dit blijkt een harde leerschool met alle gevolgen van dien. De grotere bedrijven zijn zich daar wel van bewust. Van hen zegt 61% meer dan €10.000 mis te lopen door wanbetaling. Slechts 27% van hen doet geen controle naar liquiditeit en/of betalingsgeschiedenis.
Samen sterk
Met het openstellen van een centraal meldpunt voor bedrijven die goederen en diensten afnemen en vervolgens te laat of niet betalen, wordt ervoor gezorgd dat economische schades aanzienlijk worden teruggebracht. Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat 56% van de ondernemers eventueel bereid is om onderling kennis te delen met betrekking tot wanbetaling. Hierdoor wordt ondernemers een platform geboden om achterstanden aan te melden en in te zien. Niet-betalende en mogelijk zelfs malafide ondernemingen kunnen op deze manier tijdig worden onderschept en te laat-betalende partijen zullen gemotiveerd worden om hun afspraken na te komen.
Bron: Betalingsachterstanden.nl