Bovendien bestonden de meeste onlineplatforms toen nog niet of nauwelijks. Het is daarom belangrijk dat deze regels geactualiseerd worden.
Morgen presenteren Eurocommissarissen Margrethe Verstagen en Thierry Breton de herziening van deze inmiddels gedateerde regelgeving. Wat voor gevolgen dit voor de Big Tech bedrijven heeft leest u hieronder.
Wat houdt de Digital Service Act in?
Eén van de belangrijkste beginselen van de nieuwe wet op de digitale diensten (Digital Services Act) is transparantie. De wet zal de eerdergenoemde techreuzen bijvoorbeeld dwingen om uit te kunnen leggen hoe hun algoritmes werken. Bovendien zal men inzicht aan toezichthouders moeten kunnen geven over marketingactiviteiten en advertenties. Ook zal het aanbieden van schadelijke content en namaakproducten op online platforms strenger worden aangepakt. Aanvullende wetgeving zal bepalen wat precies schadelijke content is (bijvoorbeeld: haatdragende taal, terrorisme, kinderpornografie of de verkoop van illegale of namaakproducten).
Digital Markets Act, wat kunnen we verwachten?
De DMA richt zicht op open en concurrerende digitale markten. Zo dwingt de DMA Big Tech bedrijven onder andere om data te delen met concurrenten en toezichthouders. Ook zal de DMA regels bevatten over platformen die hun eigen producten voorrang geven, zoals Google Shopping.
Gevolgen overtreden Europese wetgeving
Bedrijven die de nieuwe Europese wetgeving overtreden kunnen bestraft worden met een boete. Indien zij hun werkwijze niet aanpassen, kan vervolgens een hogere boete opgelegd worden. In het uiterste geval kan een bedrijf zelfs worden opgesplitst.
Morgen zal uit de definitieve teksten blijken hoe concreet de voorstellen zijn. Om u hiervan op de hoogte te houden, zullen wij later deze week een nieuw artikel publiceren waarin de definitieve teksten geanalyseerd zullen worden. Klik hier voor het nieuwe artikel.