Uit onderzoek is gebleken dat trustkantoren nog niet genoeg aandacht besteden aan de fiscale risico's in hun systematische risicoanalyse. Er is in een vervolgonderzoek geconstateerd dat maar zeven van de 27 trustkandoren hier aandacht aan hebben besteed. Deze trustkantoren zouden juist een goed beeld moeten hebben van de risico's, want de dienstverlening is voornamelijk fiscaal georiënteerd.
Fiscale risico’s
Het ontduiken van (buitenlandse) belastingen of het doen van een verkeerde aangifte door de UBO (Ultimate Beneficial Owner) dan wel door de doelvennootschap zijn voorbeelden van fiscale risico's. Er zijn verschillende soorten fiscale risico's zoals risico's die ontstaan op de basis van voortschrijdend inzicht of veranderende (interpretatie) van wetgeving. Door deze problemen kunnen bepaalde fiscale structuren naar verloop van tijd worden gekwalificeerd als belastingontduiking en/of maatschappelijk onwenselijk, terwijl ze voorheen werden gezien als belastingontwijking.
Mogelijke beheersmaatregelen
Er wordt verwacht van trustkantoren dat zij alle fiscale risico's als een integriteitsrisico zien en herkennen. Ook wordt er verwacht dat ze op een passende manier op deze risico's inspelen. Hiervoor zijn verschillende manieren mogelijk, die hieronder zijn verdeeld in twee categorieën; maatregelen die de risk appetite beperken en maatregelen die fraude voorkomen.
Maatregelen die de risk appetite beperken:
- Wat verstaat het trustkantoor onder ''agressive tax planning''?
- Welke (type) fiscale structuren wil een trustkantoor niet faciliteren?
- Welke (type) fiscaal risicovolle structuren wel en onder welke voorwaarden?
Maatregelen ter voorkoming van fraude:
- Opvragen kopie aangifte UBO en aanslag Belastingdienst.
- Opvragen advies/opinie van de belastingadviseur of intern advies en kritische beoordeling hiervan.
- Beoordeling aangifte entiteit op aanvaardbaarheid (substance vereisten, correctheid aftrekposten).
- (Realtime en post-event) monitoring van transacties.
- Cliëntacceptatie: fiscale risico’s expliciet meenemen in het al dan niet accepteren van een cliënt of bepaalde cliënten / structuren niet accepteren / alleen na input compliance.
- Kritische beoordeling doel en achtergrond van een structuur (inclusief fiscaal advies) en herkomst vermogen en herkomst en bestemming van middelen.
- Training van personeel (casestudies).
- Beschrijving op welke wijze het kantoor medewerking verleent aan fiscale (opsporings-)onderzoeken, ook internationaal.
Het is belangrijk voor trustkantoren om alert te blijven op actuele ontwikkelingen en de mogelijke fiscale risico's die deze met zich meebrengen. Daarom is het een goed plan om de gevolgen van deze ontwikkelingen periodiek vast te leggen en trainingen te verzorgen voor personeel, waaronder de compliance officers.
Bron: De Nederlandsche Bank
Zie ook [censored]://bit.ly/1ZkA6Tv
5 gepubliceerde reacties
Bedankt Carlo, waardevolle toevoeging.
Met vriendelijke groet,
Riskworld.nl