Nieuwe PEP en UBO
Belangrijkste wijzigingen zitten in de (Ultimate) Beneficial Owners (UBO) en de Political Exposed Persons (PEP). De PEP term is verder uitgebreid naar Nationale Politiek Prominente Personen (Domestic PEP’s / NPPP). Dit zal voor veel bedrijven leiden tot een grote verandering, omdat het aantal PEP’s door deze verandering flink zal toenemen. Door deze nieuwe ruimere beschrijving vallen ook de nationale politici, gerechtshoofden, directieleden van overheidsorganen en anderen binnen de definitie.
Alle PEP’s en Domestic PEP’s moeten een verplichte uitgebreide due diligence krijgen, zonder uitzonderingen. Plus een onderzoek naar herkomst van vermogen (source of wealth/funds).
Voor UBO’s wordt er meer gekeken naar directe en indirecte eigenaarschap. Hoe dat zich gaat vertalen naar expliciete eisen is nog de vraag. Wat wel verheldering biedt is dat wanneer er na uitgebreid onderzoek geen UBO van de organisatie in kaart gebracht kan worden, het senior management als beneficial owner kan worden beschouwd.
Reikwijdte 4e AML/WWFT
De 4e AML heeft zijn reikwijdte vergroot door meer verplichte entiteiten te benoemen die in de 3e AML in het grijze gebied vielen. Zoals de makelaarskantoren die alleen handelen in huur en verhuur van vastgoed. Maar ook de bedrijven die gokactiviteiten faciliteren vallen nu binnen de AML. Daarnaast is de chartale meldingsgrens (zogenoemde MOT-grens) verlaagd van 15.000 naar 10.000 euro.
Verkort CDD wordt maatwerk
Overheidsorganen, beursgenoteerde bedrijven en andere vallen bij de 3e AML standaard onder vereenvoudigde of een verkorte Customer Due Diligence (CDD). Hiermee vervallen veel identificatie- en inventarisatiewerkzaamheden. Bij de 4e AML vervalt deze standaardlijst en dient de organisatie dit zelf te bepalen afhankelijk van transparantie en risico’s.
Uitgebreid CDD ook maatwerk
Factoren zoals het niet hebben van face-to-face contact leiden niet vanzelfsprekend tot een uitgebreid CDD onderzoek. Het kan wel, maar deze risico’s moeten door de organisatie zelf afgewogen worden. De keuzes hierbinnen kunnen voortkomen uit de organisatie specifieke risk assessment.
Vastlegging Beneficial Owners
Het registreren van belanghebbenden (Beneficial Owners, BO) is een andere grote wijziging bij de 4e AML. De Financial Intelligence Unit (FIU) van iedere lidstaat moet een register bij gaan houden waarin alle belanghebbenden worden geregistreerd. De organisaties die onder de WWFT/AML vallen, dienen dit ook te registeren en het door te geven aan de nationale FIU.
Voor Trusts geldt een soort gelijke maar iets beperktere vastlegging van de settlor, trustee, protector en beneficiaries.
Sancties door toezichthouder(s)
De nieuwe AML geeft de toezichthouders meer mogelijkheid tot sanctioneren van instellingen die zich niet aan de regels houden. In specifieke gevallen waarbij de CDD vereisten meerdere malen zijn overschreden kan de boete oplopen tot 1.000.000 euro. Voor financiële instellingen kan de boete oplopen tot 5.000.000 euro of 10% van de jaarlijkse omzet.
Overige veranderingen
Daarnaast zijn er enkele onderdelen en definities verder verscherpt door ervaringen van de afgelopen jaren. Ook heeft de Europese Unie het voorstel om de toezichthoudende organen meer bevoegdheid te geven om boetes uit te delen.
De deadline van implementatie wordt waarschijnlijk zomer 2017. Dat betekent dat de organisaties al begin 2016 moeten starten met deimplementatie om het tijdig te realiseren.
Ook heeft de 4e AML de deur nog meer open gezet voor maatregelen tegen belastingontduiking en andere fiscale misdrijven.
5th AML?
Nu we weten wat er gaat komen in de 4e AML, zien we ook enkele punten die niet mee worden genomen. Mogelijk zijn dit verbeterpunten voor de 5e AML. Zoals David Swanney van de JMLSG (Joint Money Laundering Steering Group) aangeeft zou de definitie van de PEP verder herzien moeten worden zodat er een koppeling kan worden gemaakt met organisaties die politiek gevoelig zijn.
Daarnaast zal er in de toekomst meer focus komen op big data en risicobeheersing. Ook een toename van transparantie rondom Trusts en complexe constructie zijn gewenst. Wel zal het spanningsveld rondom bewaartermijnen en de wet bescherming persoonsgegevens verder toenemen.
Bron: Redactie Riskworld