Handelen met de opzet een verzekeraar te misleiden, bij de aanvraag van een verzekering door onjuiste voorstelling van de feiten te geven of bij het melden van een schade om een uitkering te krijgen. Een verzekerde claimt bij zijn verzekeraar de vergoeding van schade aan zijn computer. De laptop is volgens hem beschadigd omdat er een glas water op terecht is gekomen. De verzekerde is even vergeten dat hij tegenover zijn tussenpersoon heeft verklaard dat zijn kat op het apparaat had geplast. Omdat de schade eerst als ongedekt is afgewezen, heeft hij zijn toedrachtverhaal aangepast. Fraude! Gelukkig stonk de verzekeraar er niet in.
Meer dan 8.000 fraudegevallen
Verzekeraars hebben vorig jaar 8.336 gevallen vastgesteld waarbij gesjoemeld werd met verzekeringen, laat het Verbond van Verzekeraars weten. Ruim 7% meer dan in 2014. Om verzekeringsfraude harder aan te pakken en potentiele fraudeurs te ontmoedigen, gaan verzekeraars vanaf nu direct de schade bij de daders verhalen door middel van een vaste schadevergoeding van 532 euro. Zo willen zij potentiele fraudeurs ontmoedigen en voorkomen dat alle eerlijke premiebetalers voor de gevolgschade opdraaien. Deze lik-op-stuk-aanpak kan op steun rekenen van politie en justitie. Minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) vindt dit een goede ontwikkeling. “De directe aansprakelijkstelling bij vastgestelde verzekeringsfraude past in de huidige trend dat slachtoffers van criminaliteit steeds weerbaarder worden. Misdaad mag niet lonen en benadeelde burgers en ondernemers moeten schadeloos worden gesteld.”
Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit
Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (onderdeel van het Verbond van Verzekeraars) ondersteunt verzekeraars bij de aanpak van fraude en andere vormen van verzekeringscriminaliteit. Verzekeraars hebben in 2015 31.034 keer een onderzoek naar verzekeringsfraude ingesteld. Dat zijn 85 onderzoeken per dag! Gemiddeld krijgt iedere verzekeraar 75 keer per jaar te maken met fraude. De besparing als gevolg van alle gedetecteerde fraudes is maar liefst 79 miljoen euro.
Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) heeft een aantal opvallende feiten gepubliceerd:
- 48% van de uitgevoerde incidenten onderzoeken heeft betrekking op fraudesignalen bij het aanvragen van verzekeringen;
- Dankzij een ruime verdubbeling van het aantal onderzoeken naar onrechtmatigheden bij aanvragen ruim 2.000 keer vaker fraude in deze fase is vastgesteld;
- Eén op de drie betrapte fraudeplegers komt in het landelijk waarschuwingssysteem voor financiële instellingen terecht.
Het CBV heeft de afgelopen zes maanden al meer dossiers over fraude met ziekteverzuim ontvangen dan in de eerste helft van 2015. In 2015 ging het om een tweetal zaken, in het afgelopen half jaar hebben ze al 22 zaken vastgelegd.
Directe aansprakelijkstelling
Verzekeraars willen met de aanpak ‘directe aansprakelijkstelling’ meer fraudezaken via de civielrechtelijke weg afhandelen. Hierbij hoeft dan geen beroep meer worden gedaan op politie of justitie. Wanneer een verzekeraar heeft aangetoond dat een klant gefraudeerd heeft, wordt de zaak overdragen aan de Service Organisatie Directe Aansprakelijkstelling (SODA). SODA verhaalt vervolgens de schade op de fraudeur. De algemeen directeur van het Verbond voor Verzekeraars hoopt dat potentiële fraudeurs door deze aanpak afschrikken. SODA staat onder toezicht van de stichting Directe Aansprakelijkstelling Aan Daders (DAAD), die de uitvoering bewaakt, kwaliteitscriteria opstelt en de naleving in de praktijk toetst. Onder meer de Nationale Politie en het ministerie van Veiligheid en Justitie zijn aan deze stichting verbonden.
Schadevergoeding in vier stappen:
- Vaststelling fraude: Na onderzoek stelt de verzekeraar vast dat sprake is van opzet tot misleiding.
- Kennisgeving van aansprakelijkstelling: De verzekeraar stelt de betrokkene schriftelijk op de hoogte van de uitkomsten van het onderzoek en de afhandeling van de zaak. Hij stelt de betrokkene aansprakelijk voor de schade. In de brief staat vermeld dat de verzekeraar de vordering uit handen geeft aan SODA.
- Vordering door SODA: SODA stelt een formele aansprakelijkstelling op en stuurt deze aan de betrokkene.
- Betaling en afronding: Nadat het schadebedrag is betaald, ontvangt de betrokkene een verklaring dat het incassotraject is afgerond. SODA verwijdert de persoonsgegevens binnen drie maanden uit haar systemen.
Als de fraudeur meer schade heeft veroorzaakt, bijvoorbeeld het geld dat al ten onrechte is uitbetaald aan de fraudeur, kan de verzekeraar deze schade via SODA op de fraudeur verhalen. Dit komt dan bovenop het standaardbedrag van 532 euro.
Bron: Redactie Riskworld, factsheet fraudecijfers Verbond van Verzekeraars, verzekeraars.nl, vanatotzekerheid.nl