Zeven thema’s
De zeven thema's verschaffen inzicht over hoe het project te beheersen. Ze kunnen gezien worden als kennisgebieden, over hoe de principes in de praktijk kunnen worden toegepast. Deze worden opgesteld aan het begin van het project en bewaakt gedurende de volledige looptijd. Het constant refereren aan deze thema's houden projecten op het juiste spoor. De zeven thema's zijn:
- Houd de Business Case geldig;
Gerelateerd aan het constante zakelijke rechtvaardiging principe, verschaft dit thema het inzicht of het project nog zinnig en haalbaar is.
- Definieer vooraf de vereiste kwaliteit van de producten;
Dit thema draagt eraan bij dat de door de klant geformuleerde kwaliteitsverwachtingen via acceptatiecriteria worden bereikt. Kwaliteit is een abstract begrip. Een product is pas af als het voldoet aan de gestelde eisen. Om hieraan te voldoen wordt gebruik gemaakt van een kwaliteitsreview. Dit is een gestandaardiseerde methode om op gecontroleerde wijze de kwaliteit van producten te toetsen. Dit zijn veelal subjectieve kwaliteitscriteria.
- Leg de organisatie vast in termen van rollen en verantwoordelijkheden;
Dit thema vereist dat de rollen en verantwoordelijkheden worden vastgelegd en alle projectleden zich hieraan committeren.
- Maak plannen;
Een plan beschrijft hoe doelen worden bereikt in termen van: productbeschrijvingen, tijdsplanning, kosten, acceptatiecriteria en voordelen.
- Onderken de risico's;
Binnen het project moet voortdurend oog zijn voor het beheersbaar houden van die risico's. Het is niet per se nodig de risico’s volledig te elimineren, dat zal onevenredig veel inspanning kosten. Doorgaans is het voldoende risico verminderende maatregelen te treffen.
- Overeenstemming van veranderingen;
Dit thema gaat over het beheren van wijzigingen die zich tijdens de duur van het project voordoen. Alle potentiële wijzigingen worden behandeld als Project Issues. PRINCE2 onderscheidt de volgende soorten Project Issues: wijzigingsvoorstellen, afwijkingen van de specificaties en probleem of zorgpunt.
- Bewaak de voortgang;
Bij dit thema hoort het op de hoogte stellen van managers van waar het project zich bevindt in relatie tot de planning.
Zeven processen
Het procesmodel van PRINCE2 beschrijft de zeven processen en de belangrijkste managementproducten en triggers.
- Starting Up a Project
Starting Up a Project is het proces waarin het project voorbereid wordt. Nadat het bedrijfsmanagement het project mandaat heeft verleend, wordt onderzocht of het zinvol is om het project te beginnen. Een globale business case wordt opgesteld, de Projectorganisatie wordt opgesteld en de projectaanpak wordt gekozen.
- Initiating a Project
Het eerste stadium binnen een project wordt de ‘initiation stage’ genoemd. Dit stadium is verplicht in elk PRINCE2-project en is erop gericht een goede fundering onder het project te leggen. In dit stadium worden de beoogde resultaten, plannen, taken en verantwoordelijkheden vastgelegd. Ook wordt de business case volledig uitgewerkt.
- Directing a project
‘Directing a project’ is het proces waar de stuurgroep zetelt. De stuurgroep verleent de autorisaties en oordeelt en stuurt in geval van uitzonderingen.
- Controlling a stage
‘Controlling a stage’ is het beheersen van een projectstadium. Door een project op te delen in stadia neemt de beheersing toe, omdat een deelproduct vervaardigd wordt dat binnen de afgesproken grenzen van tijd, kwaliteit, risico en budget blijft.
- Managing a Stage Boundary
Het proces ‘managing a stage boundary’ bevat de activiteiten die de projectmanager onderneemt om de stuurgroep van voldoende informatie te voorzien om het succes van het huidige stadium te beoordelen, het plan voor het volgende stadium goed te keuren en de levensvatbaarheid van het hele project te beoordelen.
- Managing Product Delivery
Het proces ‘managing product delivery’ beheerst de oplevering van de (deel)producten, dat vaak wordt uitgevoerd door een projectteam(s).
- Closing a Project
Wanneer alle stadia succesvol zijn doorlopen, kan het project worden afgesloten. Er wordt een aanbeveling gedaan en worden leermomenten gerapporteerd.
Bron: (foto) UnsplashDownload bijlagen
Je moet lid zijn van Riskworld om bijlagen te downloaden. Word gratis lid of log in.