-
Verschillende riskappetites voor verschillende soorten risico’s
Risicogebieden zoals personeel en reputatie zijn moeilijker te bepalen in financiële grenzen. Deze zouden er beter aan doen om andere categorieën te geven. Bij reputatie en imago kan bijvoorbeeld social media als meetinstrument worden gebruikt, maar ook klanttevredenheid is een instrument. Kortom voor bepaalde soorten risico’s is een specifieke appetite en meetbaarheid verstandig.
-
Appetite voor risiconiveaus
Afhankelijk van de organisatie is het goed om de appetite op verschillende aggregatieniveaus te bepalen, zoals operationeel, tactisch en strategisch. Of vergelijkbare indeling: proces, management en governance.
-
Laat de riskappetite meegroeien
Voor veel organisatie is het beschrijven van de riskappetite een nieuwe discipline. Veel organisaties bevinden zich met risicomanagement nog in een relatieve begin fase. Probeer niet meteen een next-level-appetite te beschrijven, maar laat het meegroeien met de organisatie en het volwassenheidsniveau.
Riskappetite is voor de hele organisatie
Het blijft niet alleen bij het beschrijven voor de afdeling risicomanagement. De gehele organisatie moet betrokken zijn bij de appetite. Immers control en audit dienen ook rekening te houden met deze riskappetite bij de controlwerkzaamheden. Daarnaast is duidelijkheid en betrokkenheid belangrijk voor de gedragenheid van de appetite.